EXPERIMENT IN TERROR(1962)

EXPERIMENT IN TERROR(1962) 11/4/2011

Συντάκτης corto

Η πιο «ανήσυχη» κινηματογραφική ματιά ενός μεγάλου σκηνοθέτη, καθιερωμένου σαν δημιουργού κομεντί κυρίως, αλλά και γνωστού σε όλους τους φίλους του κινηματογράφου για την υπέρ – επιτυχημένη σειρά ταινιών με τον Peter Sellers, στο ρόλο του επιθεωρητή Κλουζώ. Εδώ αποδεικνύει το μεγάλο του ταλέντο και τις τεράστιες σκηνοθετικές του δυνατότητες, με ένα ατμοσφαιρικό φιλμ νουάρ, γυρισμένο στον κόσμο των σκιών και του σασπένς.  Δεν είναι δικά του τα βήματα αυτά. Πατάει σε μονοπάτια άλλων μεγάλων συναδέλφων του, που άφησαν εποχή με αυτές τις ταινίες, αλλά όπως και ο Ηλία Καζάν έτσι κι αυτός, πειραματίζεται στο είδος δίνοντας μας ένα πολύ μεστό αποτέλεσμα, προσθέτοντας εντελώς δικά του στοιχεία. Οι σκοτεινοί αδιέξοδοι δρόμοι και οι σεναριακές ανατροπές, ζωντανεύουν για ακόμη μια φορά επί σκηνής, στα πρόσωπα και τις ατάκες των πρωταγωνιστών, με υπέροχα πλάνα. Υπάρχουν σκηνές εδώ που μπορούν να διδάσκονται σε σεμινάρια σκηνοθεσίας και αποτελούν σημείο – αναφοράς στο αστυνομικά εκείνης της περιόδου. Ο Blake Edwards είναι πολύ μακριά από τα «λημέρια» του, αλλά ο θεατής εισπράττει ακριβώς το αντίθετο, βλέποντας το “Experiment in Terror”! Η ταινία δείχνει πιο πολύ σαν δημιουργία ενός βετεράνου του είδους, παρά η πρώτη ενός που καταπιάστηκε για μια και μόνο φορά! Δίπλα του ο μόνιμος συνεργάτης Henry Mancini, που καταφέρνει για πολλοστή φορά να «κουμπώσει» τις μουσικές του σε κάθε καρέ του φιλμ, την ίδια στιγμή που ο Patrick McCormack κάνει ίσως το κορυφαίο μοντάζ της καριέρας του! Δείτε τη στιγμή που το χέρι του πρωταγωνιστή φεύγει από τον πίνακα με τα σχεδιαγράμματα, σε μια αστυνομική αίθουσα, για να προσγειωθεί κλάσματα του δευτερολέπτου μετά σε ένα κομμάτι χαρτί, μπροστά από τα μάτια μιας τρομοκρατημένης γυναίκας – θύμα!

Όλα γίνονται αστραπιαία και με πολύ φαντασία, που τρέχει αχαλίνωτα δημιουργική! Ένα ακόμη συμπέρασμα που βγάζει κανείς από αυτό το φιλμ, είναι και το γεγονός ότι δεν κάνει «κοιλιά» σε κανένα από τα 123 λεπτά που διαρκεί! Απίστευτο πραγματικά, για μια τόσο μεγάλη σε διάρκεια ταινία, ειδικά αν αναλογιστείτε ότι τα διάρκειας 90 λεπτών κλασσικά φιλμ νουάρ, είχαν νεκρά διαστήματα, με έστω ένα – δύο αχρείαστους διαλόγους, ή μια περιττή σκηνή. Εδώ οι δοσολογίες είναι με μοναδική μαεστρία τοποθετημένες και το φιλμ σε «κρατάει» με τις αισθήσεις σε επιφυλακή, έχοντας έναν από τους πιο έξυπνους ρυθμούς που έχετε δει ποτέ. Ούτε γρήγορος ώστε να χάνεσαι στα πλάνα και τις κουβέντες, ούτε αργός ώστε να βαριέσαι. Ο Edwards βρήκε τη χρυσή τομή και αυτό κάνει ακόμη πιο πρωτοποριακό το εγχείρημα του. Σίγουρα οι υπεύθυνοι της Columbia Pictures δεν περίμεναν ένα τόσο καλό αποτέλεσμα, ποιοτικό και επιτυχημένο ταυτόχρονα, γνωρίζοντας ότι ο σκηνοθέτης επρόκειτο να πειραματιστεί ουσιαστικά. Ένα ακόμη αξιοσημείωτο, έχει να κάνει με την απόφαση του Edwards να προτιμήσει το ασπρόμαυρο φιλμ και όχι το έγχρωμο που είχε καθιερωθεί πλέον εκείνα τα χρόνια, δίνοντας έτσι ακόμη περισσότερη ατμόσφαιρα στην ταινία και ερχόμενος να συναντήσει τα πρώτα φιλμ νουάρ του`40. Το σενάριο των Mildred Gordon και Gordon Gordon είναι απλά καταπληκτικό! Μια εργαζόμενη σε τράπεζα αστή(Lee Remick, μέσα στα 3-4 πιο υπνωτιστικά μάτια του Χόλυγουντ!), θα πέσει θύμα εκβιασμού από έναν κακοποιό, ο οποίος(ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟΣ ο Ross Martin, που ο σκηνοθέτης τον μνημονεύει ξεχωριστά από όλους τους υπόλοιπους ηθοποιούς της ταινίας, αναγράφοντας το όνομα μου λίγο πριν τους τίτλους τέλους!!!), επιχειρεί να την πείσει να κλέψει 100.000 δολάρια για λογαριασμό του. Στην πορεία θα μπει στο παιγνίδι και το FBI, με τον πράκτορα Ρίπλευ(ακόμη μια πολύ δυνατή ερμηνεία, μετρημένη και σοβαρή, στο ενεργητικό του Glenn Ford), ενώ κάποια στιγμή θα εμφανιστεί και η Stefanie Powers, σε ένα μικρό αλλά πολύ καλό ρόλο, σαν συνεργός του κακοποιού – εκβιαστή. Είναι φιλμαρισμένο σχεδόν εξ` ολοκλήρου στο Σαν Φρανσίσκο, ενώ έκανε ένα καλό ντεμπούτο το 1962(13 Απριλίου), στην Νέα Υόρκη.

Γιώργος Κοσκινάς

ΤΟ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ TRAILER ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: