«Η παγίδα της καταραμένης κοιλάδος»(Ambush at Cimarron Pass) – 1958

ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-3 ambush-at-cimaron-pass-3-2

Αν το ζητούμενο στην ταινία του Jodie Copelan ήταν να εφαρμοστεί το «δόγμα Χίτσκοκ» σε μια ταινία γουέστερν, το “Ambush at Cimarron pass” έχει τότε να περηφανεύεται ότι είναι ο απόλυτα επιτυχημένος εκπρόσωπος αυτού του σινέ-πειράματος! Ρουφάει αχόρταγα σασπένς και, εκπνέει αγωνία. Μια απλή – όπως ισχύει σχεδόν πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις –  ιδέα, μεταμορφώνεται σε έναν λαβύρινθο υποθέσεων, με διαρκείς ανατροπές. Ένας ιδανικός εφιάλτης για τις φιγούρες των πρωταγωνιστών του, που ζουν κάθε του κεφάλαιο αγγίζοντας τα όρια τους, σε κάθε επίπεδο. Ενώ δείχνει να αδικείται από την έλλειψη χρώματος, είναι πιθανόν να έχανε πολύ από την μοναδικότητα του, αν αποχωρίζονταν τις φοβερές σκιές που περιβάλλουν αυτό το οδοιπορικό φόβου και υποψιών. Όπως και να έχει, πρόκειται για μια ταινία ευρηματική πέρα για πέρα, που έχει πια την σφραγίδα του διαχρονικού και, φλερτάρει έντονα με το αριστουργηματικό της υποθέσεως!

ambush-at-cimarron-pass1958-dvd ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-1 ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-2 ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-8

Ένα b-western- κατά το b-movie – γυρισμένο από έναν εκ των κορυφαίων εκπροσώπων της low budget σκηνοθετικής σχολής του ’50, που ξέφυγε από τα στενά όρια του είδους, για να αγαπηθεί από εκατομμύρια σινεφίλ παγκοσμίως. Ο Copelan, έχοντας συνεισφέρει πολλά στα sci fi και horror φιλμ, με χιλιάδες ώρες στα τηλεοπτικά στούντιο, επιχείρησε δύο φορές σε διάστημα ισάριθμων ετών, να «πειράξει» και το γουέστερν. Και στις δύο περιπτώσεις, εστίασε στους ινδιάνους Απάτσι, από διαφορετική οπτική στην κάθε μια. Το ’57 έκανε το “Apache warrior” και, ένα χρόνο μετά το “Ambush at Cimarron pass”. Η τελευταία του ματιά στα γουέστερν, ήρθε το ’65 με το “Stage to thunder rock”(υπέροχο και αυτό). Βέβαια, άφησε πολλά ακόμη ξεχωριστά φιλμ πίσω του, σε μια πορεία ναι μεν αμφισβητήσιμη, όμως και άκρως δημιουργική. Το 1962, γύρισε το “It happened in Athens”, βασιζόμενο σε ένα πανέξυπνο και πρωτότυπο σενάριο László Vadnay, με την Jayne Mansfield, την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Τίτο Βανδή, ενώ την ίδια χρονιά σκηνοθέτησε και το “The yellow canary”, με τους Pat Boone και, Barbara Eden. Στην Ελληνική τηλεόραση, αγαπήθηκαν δουλειές του όπως τα 12 O’Clock High(η περίφημη «Δωδεκάτη Ώρα» της ΥΕΝΕΔ – κάθε Πέμπτη βράδυ), The Fugitive(Ο «Φυγάς» επίσης της ΥΕΝΕΔ, με τον David Janssen), και, Starsky and Hutch(που είδαμε και σε επαναλήψεις μετά χρώματος, στις αρχές της δεκαετίας του ’80). Ιδιαίτερη περίπτωση σκηνοθέτη ο Copelan, με προσωπικό ύφος και, έμφαση στις ταινίες όπου με τον ένα ή τον άλλο τρόπο υπεισέρχεται το μυστήριο, για να αλλοιώσει το αρχικά επίπεδο σενάριο.

 http://www.imdb.com/name/nm0178578/?ref_=tt_ov_dr

ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-5 ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-6 ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-9 ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-10

Το φιλμ γυρίστηκε από την Regal films, μια μικρή ανεξάρτητη εταιρεία που ίδρυσε ο Robert L. Lippert το 1948 και, από τα στούντιο της οποίας πέρασαν σημαντικοί Αμερικανοί ηθοποιοί, πριν υπογράψουν με κάποιο μεγάλο στούντιο(Veronica Lake, Zachary Scott, Robert Hutton, Joan Leslie, Robert Alda, Ellen Drew, Preston Foster, Jack Holt, Tom Neal, John Howard, κ.α.). Ειδικεύονταν στις τηλεοπτικές γουέστερν σειρές και, τα φιλμ επιστημονικής φαντασίας, ενώ συντηρούσε και ένα φλερτ με τις κωμωδίες(μεταξύ άλλων γύρισε και το Babes in Toyland, με τους Laurel and Hardy). Την διανομή της στις αίθουσες είχε αναλάβει η 20th Century Fox, η οποία κάποια στιγμή εξαγόρασε την εταιρεία. Σε αυτό το καθεστώς λοιπόν(της εξαγοράς), ανέθεσε στον Herbert E. Mendelson την παραγωγή του “Ambush at Cimarron pass”. Το φιλμ βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στο πρωτότυπο και εξαιρετικό σενάριο των Robert A. Reeds και, Robert E. Woods. Μια από τις καλύτερες τους δουλειές και, συγχρόνως, ένα από τα πιο ξεχωριστά σενάρια γουέστερν της δεκαετίας του ’50. Την μουσική επιμελήθηκαν οι Paul Sawtell και, Bert Shefter, ενώ την καταπληκτική διεύθυνση φωτογραφίας, ο John M. Nickolaus, Jr.(γιός του John M. Nickolaus, θρυλικού φωτογράφου και, επί σειρά ετών διευθυντή του αντίστοιχου τμήματος των στούντιο της MGM).

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_L._Lippert

ambush-at-cimarron-pass1958-lobby-card-1 ambush-at-cimarron-pass1958-lobby-card-2 ambush-at-cimarron-pass1958-lobby-card-3 ambush-at-cimarron-pass1958-lobby-card-4 ambush-at-cimarron-pass1958-lobby-card-5 ambush-at-cimarron-pass1958-lobby-card-6

Το άστρο του Clint Eastwood αρχίζει ουσιαστικά να λάμπει από αυτό εδώ το φιλμ, όπου στα 28 του χρόνια, παίρνει την πρώτη του μεγάλη ευκαιρία μπροστά από τις κάμερες. Παρά το γεγονός της απειρίας του, ο Eastwood βγάζει χαρακτήρα και προσωπικό ύφος, στοιχεία που λίγα  χρόνια αργότερα απογείωσαν κυριολεκτικά τις κινηματογραφικές του μετοχές, για να γεννηθεί έτσι ακόμη ένας σινέ θρύλος. Κοφτές ατάκες, παθιασμένες αντιδράσεις, αυθόρμητες, χαρακτηριστικός τρόπος ομιλίας «σκληρού», βλέμμα – ξυράφι. Εδώ υποδύεται τον νεαρό Νότιο στρατιώτη, που διατηρεί άσβεστο το μίσος του για τους Βόρειους νικητές του εμφυλίου, λίγο θερμοκέφαλος, λίγο ευέξαπτος, λίγο τολμηρός, αλλά στο τέλος δίκαιος. Δύσκολος ρόλος, ειδικά για έναν πρωτόβγαλτο. Διακρίνεται όμως σε κάθε του εμφάνιση εκείνη η ξεχωριστή ματιά, που προμηνύει επιτυχημένη καριέρα.  Ο Scott Brady, ο λοχίας των Βορείων και, επικεφαλής της αποδεκατισμένης διμοιρίας, είναι εξαιρετικός. Σε αβανταδόρικο είναι αλήθεια ρόλο, που του δίνει όμως την ευκαιρία να βγάλει σπουδαία δείγματα υποκριτικού ταλέντου. Εξίσου καλοί και οι Irving Bacon(ο φερόμενος ως δικαστής), Frank Gerstle(ο λοχαγός Πρέσκοτ της παρέας των Νοτίων), και, Ray Boyle(ένας εκ των δύο ανιχνευτών). Το καστ συμπληρώνει η Margia Dean. Πολύ ωραίος ο τίτλος με τον οποίο προβλήθηκε στην χώρα μας η ταινία, «η παγίδα της καταραμένης κοιλάδος».

https://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Brady

https://en.wikipedia.org/wiki/Clint_Eastwood

https://en.wikipedia.org/wiki/Irving_Bacon

https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Gerstle

https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Boyle

https://en.wikipedia.org/wiki/Margia_Dean

ambush-at-cimarron-pass1958-film-poster-4 ambush-at-cimarron-pass1958-window-card-1 ambush-at-cimarron-pass1958-window-card-2 ambush-at-cimarron-pass1958-window-card-3 ambush-at-cimarron-pass1958-window-card-6 ambush-at-cimarron-pass1958-window-card-14 ambush-at-cimarron-pass1958-window-card-15

Το αγωνιώδες αυτό κρυφτούλι με τον θάνατο, κρυμμένο καλά στις σκιές κάθε βράχου, στον κορμό κάθε δέντρου, ζωντανεύει ακόμη και τα άψυχα αντικείμενα, όπως και την τραχιά επιφάνεια της ίδιας της ερήμου, οδηγώντας τα βήματα των ανυποψίαστων θυμάτων σε μοιραίες παγίδες. Τα κίνητρα του καθενός, ωθούν την αταίριαστη συντροφιά όλο και πιο βαθιά στο άγνωστο, καθορίζοντας σε μεγάλο βαθμό τις πιθανότητες επιβίωσης. Άλλοτε το σχοινί που δένει τις μοίρες όλων δείχνει να λασκάρει, δίνοντας πολύτιμο χρόνο για σκέψη και ξεκούραση, κι άλλοτε τραβιέται απότομα, σφίγγοντας σαν θηλιά πάνω τους, μετατρέποντας τα πάντα γύρω σε άβυσσο άγχους. Το ένα μετά το άλλο, χάνονται τα πιόνια από την σκακιέρα, αφήνοντας στη θέση τους κόκκους φόβου… Οι Απάτσι, φαντάζουν σαν τον μεγάλο αντίπαλο, που με στρατηγική προσφέρει μέτρα, επιδιώκοντας έτσι να κουράσει τους συνταξιδιώτες. Όμως, ουσιαστικά, όλοι κυνηγούν τα προσωπικά τους φαντάσματα και, από αυτά επιζητούν την ρεβάνς…

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Μια αποδεκατισμένη διμοιρία του Αμερικάνικου στρατού, προσπαθεί να φτάσει στο οχυρό Γουέιβερλι με κρατούμενο έναν επικίνδυνο τυχοδιώκτη και με φορτίο τις νέες επαναληπτικές καραμπίνες που προορίζονταν για τους Απάτσι. Στην διαδρομή αυτή, θα συναντήσει μια ομάδα Νοτίων και, παρά την ύπαρξη του μίσους για τα όσα συνέβησαν στον εμφύλιο, κόντρα σε κάθε αντιξοότητα, θα επιχειρήσουν μαζί το ακατόρθωτο: να βγουν ζωντανοί από τις θανάσιμες παγίδες των ινδιάνων, διαβαίνοντας το πέρασμα του Σίμαρον…

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ…

Ένα από τα δύο γουέστερν που με «δένουν» περισσότερο από κάθε άλλο με τα παιδικά μου χρόνια, από τις αξέχαστες εκείνες προβολές της κρατικής τηλεόρασης, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, είναι και «η παγίδα της καταραμένης κοιλάδος». Τα χρόνια μπορεί να πέρασαν(ανεπιστρεπτί), όμως αυτό δεν εμποδίζει τις κρυφές ματιές πίσω στα βράδια της Τετάρτης, όταν η ΥΕΝΕΔ σύστηνε στο Ελληνικό τηλεοπτικό κοινό τα Αμερικάνικα γουέστερν, με ταινίες που έκτοτε έμελε να μην δούμε ξανά σε κάποιο άλλο φορμάτ εικόνας(vhs – dvd blu ray). Έστω και αμυδρά, θυμάμαι την μια από τις δύο φορές που είχα δει το “Ambush at Cimarron pass”, ένα μεσημέρι Σαββάτου, στην δεύτερη του προβολή, από την τότε ΕΡΤ 2. Μου έχουν μείνει αποτυπωμένες σκηνές του φιλμ και, τώρα που μου δόθηκε η ευκαιρία να το δω ξανά, ήταν σαν να άνοιγε τις πόρτες της μια χρονομηχανή και, να με γύριζε πίσω στα 12 μου χρόνια, εκείνο το συννεφιασμένο, χειμωνιάτικο απόγευμα… Τόσο η μουσική, όσο και ο κινηματογράφος, έχουν αυτή την μαγεία, να διασχίζουν τον χρόνο με απίστευτα μεγάλες δρασκελιές, προσφέροντας ταξίδια στους ενδιαφερόμενους(μετ’επιστροφής φυσικά). Έχω την αίσθηση ότι για το δεύτερο εκείνο γουέστερν των παιδικών χρόνων, μάλλον θα χρειαστεί να περιμένω καιρό για να το δω ξανά, αφού πρέπει πρώτα να θυμηθώ τον τίτλο του…

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

Γιώργος Κοσκινάς

2013 – 2018

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Αύγουστος 6, 2017, in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: