«Ένα κορίτσι σε κάθε λιμάνι»(Kiss them for me) – 1957

kiss-them-for-me1957-film-poster-1 kiss-them-for-me-1-4

Μια πολυδιάστατη Αμερικάνικη παραγωγή, με ελλοχεύοντα σατιρικό προσανατολισμό, αλλά και με ψήγματα αντιπολεμικά, η χροιά της οποίας διαχέεται έντεχνα μεταξύ σοβαρού και αστείου, προβληματισμών, μηνυμάτων και ευρηματικών gang. Μαρτυράει πνεύμα και οξυδέρκεια, από τον σκηνοθέτη που ανέλαβε αυτή την δύσκολη δουλειά. Την στηρίζουν με τις ερμηνείες τους όλοι οι πρωταγωνιστές, με εξαιρετικό τρόπο, σε ρόλους ιδιαίτερα απαιτητικούς. Δεν είναι από τα φιλμ που κατατάσσει κανείς αβίαστα σε κάποιο κινηματογραφικό είδος. Είναι όμως από εκείνα που αφήνουν κάτι στον θεατή.

kiss-them-for-me1957-dvd kiss-them-for-me1957-film-poster-2 kiss-them-for-me1957-film-poster-3 kiss-them-for-me1957-film-poster-4

Ο Frederic Wakeman, ο συγγραφέας πάνω στην δουλειά του οποίου βασίζεται το σενάριο, είχε μια σαφώς πιο ξεκάθαρη ιδέα, καρπός της οποίας ήταν το  Shore Leave(«Άδεια για την ξηρά», σε ελεύθερη μετάφραση), το ’44, σε μια σημαδιακή χρονιά για την εξέλιξη της έκβασης του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και, με μια καθαρά θεατρική προσέγγιση. Γι’ αυτό και το “Kiss them for me” ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία στο Broadway(όπου και παίχτηκε για έναν ολόκληρο χρόνο). Ο Wakeman επιχειρεί να ξύσει τις πληγές που ακόμη δεν έχουν επουλωθεί, από την εμπλοκή των συμπατριωτών του στον πόλεμο, καταδεικνύοντας ευαίσθητα ζητήματα, όπως αυτό της επανένταξης αυτών που συμμετείχαν, στην κοινωνία. Θέμα που θίχτηκε κατ’ επανάληψη στην από κοινού πορεία της λογοτεχνίας και του σινεμά, στα χρόνια που ακολούθησαν.

kiss-them-for-me1957-film-poster-5 kiss-them-for-me1957-film-poster-6 kiss-them-for-me1957-film-poster-7 kiss-them-for-me1957-film-poster-8

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης και χορογράφος Stanley Donen, είναι από εκείνες τις περιπτώσεις που το Χόλλυγουντ πετάει ένα «τιμής ένεκεν» βραβείο Όσκαρ, για να τον βγάλει από τη μέση και, για να ρίξει στάχτη στα μάτια των συναδέλφων του, προειδοποιώντας τους παράλληλα, ότι ενδεχομένως σε αυτό τους το ταξίδι πίσω από τις κάμερες αν δεν είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, ίσως να έχουν παρόμοια κατάληξη «αναγνώρισης» του έργου τους… Είναι πολλοί αυτοί που είχαν την ίδια αντιμετώπιση. Η λίστα είναι μεγάλη και, φυσικά, περιλαμβάνει και ηθοποιούς. Όλα αυτά ίσως και να μην έχουν ουσιαστικά καμία αξία, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο εν λόγω κινηματογραφιστής βραβεύτηκε σε δεκάδες ποιοτικά φεστιβάλ, μεταξύ αυτών και της Βενετίας. Μια πικρία βέβαια υπάρχει και, μάλιστα δικαιωματικά, από την στιγμή που μας έχει δώσει τα On the Town (1949 – βοηθός σκηνοθέτη), Royal Wedding(1951), Singin’ in the Rain(1952 – βοηθός σκηνοθέτη), Seven Brides for Seven Brothers(1954), The Grass Is Greener(1960 – έκανε και την παραγωγή), Arabesque(1966), Lucky Lady(1975), και, πολλά ακόμη. Στην πλειοψηφία τους μιούζικαλ και κωμωδίες. Ως χορογράφος, οι δουλειές του άφησαν εποχή. Cover Girl (1943), Anchors Aweigh(1945), Living in a Big Way(1946), είναι μερικές μόνον από αυτές. Ο Gene Kelly , ο σπουδαίος αυτός χορευτής, του οφείλει πολλά.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Donen

kiss-them-for-me1957-film-poster-9 kiss-them-for-me1957-lobby-card-1 kiss-them-for-me1957-lobby-card-2 kiss-them-for-me1957-lobby-card-3 kiss-them-for-me1957-lobby-card-4

Αξίζει της αναφοράς μας ο σεναριογράφος Julius J. Epstein, που διασκεύασε το έργο του Frederic Wakeman. Από τις πολύ μεγάλες μορφές του Αμερικάνικου σινεμά. Μεταξύ άλλων έγραψε τα σενάρια για τα Four Daughters (1938, όπου πήρε και το Όσκαρ) Casablanca(1939), The Man Who Came to Dinner (1942) , Arsenic and Old Lace (1944), ενώ μετά τον θάνατο του αδελφού του(έγραφαν μαζί), έκανε ακόμη τα The Tender Trap (1955), και, Send Me No Flowers (1964). Τόσο ο σκηνοθέτης(Stanley Donen), όσο και ο σεναριογράφος, δούλεψαν πολύ με μια άλλη τεράστια μορφή του παγκόσμιου σινεμά, τον Cary Grant. Έκαναν μαζί του πολλές ταινίες και, θα έλεγα ότι τα χνώτα τους ταίριαζαν απόλυτα, κρίνοντας από το τελικό αποτέλεσμα. Αυτό συνέβη και εδώ, όπου ο Grant πιο έμπειρος από ποτέ, με μια μεστή του ερμηνεία σε δύσκολο ρόλο, κλέβει για πολλοστή φορά την παράσταση από τους συμπρωταγωνιστές του. Είναι κυνικός, συναισθηματικά εξαρτημένος από τις προσωπικές του απώλειες, ευαισθητοποιημένος κοινωνικά, ενώ ταυτόχρονα ξεφεύγει από όλα αυτά για να βγάλει έναν πεζό χαρακτήρα(εκεί που απαιτείται), με ρηχή αντίληψη για την ζωή, μπον βιβέρ και, άνθρωπο φτιαγμένο για να διασκεδάζει αδιαφορώντας για οτιδήποτε άλλο, όπως και δεμένο με αόρατα δεσμά, με έννοιες όπως η ευσυνειδησία, το καθήκον, ο πατριωτισμός, η ομαδικότητα. Αμφισβητεί και χλευάζει την αιτία των δεινών, ενώ απ’ την άλλη αφήνεται στην ζάλη μιας στιγμιαίας ευδαιμονίας. Επιχειρεί να ξεχάσει και, να ξεχαστεί. Μεγάλος ηθοποιός, σε μια ακόμη σπουδαία ερμηνεία.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cary_Grant

kiss-them-for-me1957-ost-2 kiss-them-for-me1957-ost kiss-them-for-me1957-lobby-card-5 kiss-them-for-me1957-lobby-card-6 kiss-them-for-me1957-lobby-card-7

Στις μαρκίζες των αιθουσών, δίπλα στο όνομα του Grant φιγουράρισε αυτό της Jayne Mansfield, λειτουργώντας ως κίνητρο για την προσέλευση των θεατών. Η σεξοβόμβα της δεκαετίας του ’50, με τις δεκάδες παρουσίες της στην μεγάλη οθόνη, δίχασε κοινό και κριτικούς για τις ερμηνευτικές της δυνατότητες. Υπήρξαν στιγμές στην λαμπρή καριέρα της που έδειξε πολλά υποσχόμενη(Female Jungle, Hell on Frisco Bay, Will Success Spoil Rock Hunter?), ενώ σε κάποιες άλλες φρόντισε να ρίξει η ίδια νερό στο κάστρο εκείνο της άμμου, για να το καταστρέψει(The Girl Can’t Help It, The Wayward Bus, Rally ‘Round the Flag, Boys!), αποδεχόμενη κριτικές όπως «ο σοφιστικέ κλώνος της Μονρό». Εδώ υποδύεται μοναδικά κατά την ταπεινή μου άποψη, την χαζή ξανθιά. Το ακριβώς αντίθετο της Suzy Parker, η οποία εκπροσωπεί την σκεπτόμενη και, προβληματισμένη γυναικεία πλευρά, έχοντας ηθικές και όχι μόνον αναστολές. Η Parker(άλλοτε μοντέλο της Estée Lauder), εμφανίζεται για πρώτη φορά μπροστά από τις κάμερες σε αυτό το φιλμ και, είναι πολύ καλή. Θεωρώ ότι αφήνει ακόμη καλύτερες εντυπώσεις από την Mansfield. Ο τέταρτος της παρέας Ray Walston, είναι κατ’εμέ ένας από τους κορυφαίους καρατερίστες που ανέδειξε ποτέ το Αμερικάνικο σινεμά. Απλά πράγματα, υποκρίνεται με μια χαρακτηριστική άνεση, που σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jayne_Mansfield#Film_career

https://en.wikipedia.org/wiki/Suzy_Parker

https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Walston

kiss-them-for-me1957-making-of kiss-them-for-me1957-window-card-1 kiss-them-for-me1957-window-card-2 kiss-them-for-me1957-window-card-3 kiss-them-for-me1957-window-card-4 kiss-them-for-me1957-window-card-5 kiss-them-for-me1957-window-card-6 kiss-them-for-me1957-window-card-11 kiss-them-for-me1957-window-card-12

Το φιλμ καλύπτουν πότε μελαγχολικές, πότε θαυμάσιες μελωδίες crooner. Υπεύθυνοι για αυτό ήταν οι Lionel Newman και, Cyril J. Mockridge, όπως και οι Andrews sisters, που τραγουδούν το τραγούδι των τίτλων. Μια διαχρονική πια μελωδία. Η τζαζ είναι όπως πάντα διακριτική και, δίνει τον ρυθμό εκεί που χρειάζεται. Ο Milton R. Krasner πιστώνεται με μερικά εντυπωσιακά πλάνα και λήψεις μέσα από δύσκολες οπτικές γωνίες, ειδικά στις σκηνές απογειώσεων, προσγειώσεων των μαχητικών αεροπλάνων, αλλά και στην τελευταία, θαυμάσια σκηνή της απογείωσης του υδροπλάνου. Μέρος του υλικού(ίσως και της χρηματοδότησης), πρέπει να προήλθε σίγουρα από το Πολεμικό Ναυτικό των Η.Π.Α. Συνεπώς η Twentieth Century-Fox Film Corporation είχε πιο εύκολη δουλειά, όπως και ο παραγωγός Jerry Wald. Να πούμε ακόμη ότι στην χώρα μας προβλήθηκε με τίτλο «Ένα κορίτσι σε κάθε λιμάνι», μια ακόμη ατυχής επιλογή και, απόπειρα παράφρασης/παραπλάνησης των θεατών, από την Ελληνική διανομή. Απαράδεκτο τον χαρακτηρίζω σαν τίτλο. Το φιλμ δεν συγκαταλέγεται στις εμπορικές επιτυχίες της χρονιάς, αφού με το ζόρι έβγαλε το κόστος παραγωγής του.

kiss-them-for-me1957-window-card-7 kiss-them-for-me1957-window-card-8 kiss-them-for-me1957-window-card-9 kiss-them-for-me1957-window-card-10

Η θεατρική προέλευση του σεναρίου δεν απομονώνει το φιλμ σε κλειστούς χώρους, δημιουργώντας αυτό το κλίμα εσωστρέφειας, πολλών ανάλογων μεταφορών στην μεγάλη οθόνη. Το γεγονός ότι αποποιείται τον χαρακτηρισμό της εύπεπτης κομεντί ενώ την ίδια στιγμή δείχνει να αντλεί από το είδος αυτό τμήμα του λόγου ύπαρξης του, είναι έξυπνο. Κάνει πιο ανάλαφρη την ροή των καταστάσεων, δεν την φορτίζει υπερβολικά. Πιάνει δε στον ύπνο τον θεατή στα ξεσπάσματα των πρωταγωνιστών του. Δεν είναι μια κωμωδία της σειράς, ούτε μια μετριότητα με «μεγάλα ονόματα». Αν και θα το προτιμούσα πιο αιχμηρό και, πιο τολμηρό σε ορισμένα σημεία, θεωρώ εντούτοις ότι πρόκειται για μια από τις ελάχιστες αντιπολεμικές(και μια μικρή δόση στρατιωτικής προπαγάνδας), κωμωδίες που αξίζει να δει κανείς.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Τρείς υποσμηναγοί του πολεμικού ναυτικού αποσπούν με δόλο μια τετραήμερη άδεια, για να πετάξουν ως το Σαν Φρανσίσκο, αφήνοντας πίσω τους την φρίκη του πολέμου και, τις σκληρές εικόνες της καταστροφής του Αμερικάνικου στόλου στο Πέρλ Χάρμπορ. Επιζητούν μια λήθη, ένα μούδιασμα των αισθήσεων και, ειδικά του μυαλού, σε ένα πάρτι δίχως τέλος. Μέσα σε αυτή την κραιπάλη συναισθημάτων, ο καθένας τους θα βρεθεί αντιμέτωπος και μια κρυφή, προσωπική επιδίωξη. Μέσα στα γυναικεία αρώματα και, τις επαγγελματικές προκλήσεις, θα φτάσουν στην απάντηση του ερωτήματος που αναζητούσαν εξ αρχής: είναι η ζωή απλά μια ευκαιρία για έντονες στιγμές, δίχως τύψεις;»

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

Γιώργος Κοσκινάς

2013 – 2018

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Μαΐου 14, 2017, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: