«Γραμμένο με αίμα»(«The tarnished angels») – 1957

the-tarnished-angels1957-film-poster-1 the-tarnished-angels-1-13

Το αριστούργημα του Γουίλιαμ Φώκνερ “Pylon”(“Πυλώνας” – 1935), διασκευασμένο εκπληκτικά για τον κινηματογράφο, από τον σεναριογράφο George Zuckerman. Μια αλησμόνητη ταινία του Douglas Sirk, για την πικρόχολη, ρεαλιστική μορφή της ηθικής και, ψυχικής κατάπτωσης, των ανθρώπινων συντριμμιών, της τραγικής ειρωνείας που περιφέρεται παίζοντας τον ρόλο της Θείας Δίκης πάνω από τα κεφάλια όλων. Η πένα του Φώκνερ, ενός από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς λογοτέχνες όλων των εποχών, ενός κλασσικού πλέον συγγραφέα, αγγίζει τόσο βαθιά την ψυχή του αναγνώστη, που της αφήνει σημάδια από μελάνι σε κάθε της πέρασμα. Ένα παράδειγμα φωτισμένου ανθρώπινου πνεύματος, με σκληρή και επικριτική γλώσσα, πέρα για πέρα όμως αληθινή. Καταγράφει την διαδρομή των πόθων και των παθών, μέχρι την στιγμή που εξαϋλώνονται στους ουρανούς των ψιθυριστών αποχαιρετισμών, αφήνοντας πίσω τους λευκά αυλάκια, άδεια χειροκροτήματα… Η μεταφορά του “Πυλώνα” γίνεται με μοναδικό τρόπο από τον σκηνοθέτη. Μια “βαριά”, όπως συνηθίζουμε να αποκαλούμε ταινία, “δύσκολη”, πλην όμως εμβληματική. Ο Sirk  διδάσκεται σε σχολές σκηνοθετικής, για ταινίες όπως αυτή εδώ.

the-tarnished-angels1957-dvd the-tarnished-angels1957-film-poster-2 the-tarnished-angels1957-film-poster-3 the-tarnished-angels1957-film-poster-8jpg

Σαν συνέχεια των πιο πάνω, να παραθέσουμε ορισμένα ακόμη πράγματα για τον συγγραφέα. Η γραφή του διαφέρει σαφώς από αυτήν του Στάινμπεκ, ο οποίος απεικονίζει στιγμές με κοινά χαρακτηριστικά την ανέχεια και, την γενικευμένη κρίση αξιών, με πιο γλαφυρό όμως τρόπο. Τον συγκρίνω μαζί του όμως, καθώς θεωρώ ότι εκπροσωπούν την ίδια νοητή γραμμή διάθεσης, της ανάλυσης των κοινωνικών παθογενειών. Ο καθένας με τον δικό του τρόπο, φυσικά. Και οι δύο, έδωσαν νέα πνοή στην παγκόσμια λογοτεχνία, με μια αντίληψη καθόλου αφοριστική, χωρίς όμως συγχρόνως να ωραιοποιεί καταστάσεις. Ο Στάινμπεκ με το πιο ανάλαφρο του ύφος, το πιο εύκολα κατανοητό στον μέσο αναγνώστη, κι ο Φώκνερ με την σαφώς πιο αυστηρή του τοποθέτηση, με κοφτούς διαλόγους και, αμβλύνοντας τις έννοιες. Υπάρχει πλεόνασμα κακίας στην ανθρωπότητα και, βουνά ανισοτήτων από την μια, υπάρχουν όμως και λύσεις καθόλου βολικές, αναγκαίες όμως, από την άλλη. Φαντάζομαι έδωσα την διαφορά μεταξύ τους, όπως και την κοινή συνιστώσα. Να πούμε ακόμη ότι ο Φώκνερ κέρδισε δύο βραβεία Πούλιτζερ για το A Fable (1955), και, το The Reivers (1962), ενώ μετά θάνατον, το 1998 συγκεκριμένα, το βιβλίο του The Sound and the Fury (1929), μπήκε στην λίστα με τα 20 κορυφαία γραμμένα στην Αγγλική γλώσσα έργα, του 20ου αιώνα. Σημαντικότατη κι αυτή η διάκριση, για έναν λογοτέχνη που μας έδωσε ως παρακαταθήκη βιβλία σαν το Absalom, Absalom! (1936), ή τα υπέροχα The Wild Palms (1939), Intruder in the Dust (1948), και, The Mansion (1959), μεταξύ άλλων αριστουργημάτων του.

the-tarnished-angels1957-film-poster-4 the-tarnished-angels1957-film-poster-6 the-tarnished-angels1957-film-poster-7 the-tarnished-angels1957-film-poster-8 the-tarnished-angels1957-film-poster-9 the-tarnished-angels1957-lobby-card-1

Ας μιλήσουμε λιγάκι επιμέρους και για το βιβλίο. Άλλωστε αφορά άμεσα και την υπόθεση της ταινίας. Ο Φώκνερ εδώ δίνει αρχικά την εντύπωση ότι δημιουργεί έναν …μπαμπούλα, γύρω από τον οποίο περιστρέφεται η ζωή των πρωταγωνιστών του, οι οποίοι μάταια επιχειρούν να υπερνικήσουν το εμπόδιο του. Εκείνος τους τρομάζει, κι αυτοί με τη σειρά τους κάνουν πίσω διαρκώς, μέχρι που… τους σταματάει το κενό. Η πρόθεση του συγγραφέα βέβαια είναι εντελώς διαφορετική, κάτι που επιβεβαιώνει και ο ίδιος στην συνέχεια, με την εξέλιξη του δράματος. Όταν δηλαδή, αυτή η φοβία θα αντικατασταθεί από τον πραγματικό αντίπαλο, που δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον εαυτό καθενός εκ των συμμετεχόντων. Ξεχωριστά βιώνουν τις δικές του τραγωδίες, με προέλευση τις λανθασμένες επιλογές, κι όλοι μαζί παίζουν τον ρόλο των κουρασμένων παλιάτσων, στην από κοινού τραγωδία. Μια τραγωδία που κρύβεται πίσω από τις αποκριάτικες μάσκες, χάνεται σποραδικά μέσα στο πλήθος των χαμογελαστών και, πολύχρωμα ντυμένων κομπάρσων, αλλά που κάποια στιγμή θα δείξει το πραγματικό της πρόσωπο, τραβώντας το χαλί κάτω από τα πόδια των θυμάτων της, ενώ το κομφετί κι ο χαρτοπόλεμος πέφτουν από ψηλά… Η αποκαθήλωση των ξεθωριασμένων άλλοθι, θα γίνει μάλλον άκομψα, υπό το σκληρό φως της πραγματικότητας. Όταν θα έρθει η στιγμή για την αλήθεια να δείξει τα κοφτερά της δόντια, φέρνοντας τους όλους αντιμέτωπους με τα σφάλματα και τις υπεκφυγές.

the-tarnished-angels1957-lobby-card-2 the-tarnished-angels1957-lobby-card-3 the-tarnished-angels1957-lobby-card-4 the-tarnished-angels1957-lobby-card-5 the-tarnished-angels1957-lobby-card-6 the-tarnished-angels1957-lobby-card-7 the-tarnished-angels1957-making-of the-tarnished-angels1957-vhs the-tarnished-angels1957-window-card-1 the-tarnished-angels1957-window-card-2

Η όμορφη Λαβέρν που πιστεύει στην αφίσα για τα ομόλογα στήριξης της κυβέρνησης της, στην προσπάθεια άντλησης κεφαλαίων για την αίσια έκβαση του πολέμου, αλλά που ακόμη χειρότερα, κρεμιέται κυριολεκτικά πάνω από την ζωγραφισμένη φιγούρα του αγέρωχου αεροπόρου, για να κόψει τον ομφάλιο όρο της με την ζωή στην επαρχία. Αυτόν τον πιλότο είναι που θα ακολουθήσει, θεωρώντας τον ως τμήμα του οράματος της. Θα ζήσει μαζί του μια πλήρως αλλοτριωμένη από τα ανεκπλήρωτα πάθη της ζωή, γεμάτη συμβιβασμούς που την τρώνε την ψυχή, αδύναμη να δώσει ένα τέλος, ή, να ορθώσει καν το ανάστημα της. Ο παράτολμος ήρωας πολέμου σμηναγός Σούμαν, θα συναντήσει από λάθος εκτίμηση την ευκαιρία να εκπληρώσει το προσωπικό του πεπρωμένο, όταν θα παρασυρθεί στο κυνήγι της εξαργύρωσης μιας δόξας, που δεν του απέφερε ούτε τα προς το ζην.  Θέλει να πάρει την ρεβάνς από όλους όσους συνέβαλαν στην απομυθοποίηση του, απέναντι σε όσους τον χλεύασαν, τον αμφισβήτησαν, ακόμη κι από τους θεατές των αεροπορικών επιδείξεων, που μπορεί να πλήρωσαν εισιτήριο για να τον δουν, όμως εκείνος έμεινε απλήρωτος. Θα τα βάλει με ολόκληρη την κοινωνία, επειδή του στέρησε το μερίδιο στην δόξα, στην καταξίωση, στην γενική αποδοχή και, του σέρβιραν μόνον γλυκές σαν την αυταπάτη ήττες.  Μαζί του θα εγκλωβίσει την γυναίκα και τον γιο του, όντας αδύναμος να αποδεχθεί την πραγματικότητα. Ο ταλαντούχος δημοσιογράφος Ντέβλιν, προτιμάει να εξαντλεί τις δυνατότητες του στο αλκοόλ και, να ψάχνει για τα κίνητρα που θα του υπαγορεύσουν το ρεπορτάζ της ζωής του. Όταν θα το βρει, μαζί του θα ανταμώσει και μια ατέλειωτη σειρά από διλλήματα. Η αγάπη του για την Λαβέρν μπορεί να περιμένει, όσο εκείνος ψάχνει για το πώμα του μπουκαλιού και, την χαμένη του αποφασιστικότητα. Ο μηχανικός Τζίγκς, ερωτευμένος κρυφά και φανερά με την Λαβέρν, δεν έχει την τόλμη να την διεκδικήσει. Μένει στο περιθώριο, θυμίζοντας προσπάθεια για κραυγή μέσα στον εφιάλτη. Αυτός που θα βιώσει όμως την πιο σκληρή πλευρά όλων, είναι ο μικρός Τζακ, η πλέον τραγική φιγούρα της ιστορίας, που βλέπει το ίνδαλμα του να κατρακυλά μπροστά στα μάτια του, ανήμπορος για το παραμικρό.

the-tarnished-angels1957-window-card-3 the-tarnished-angels1957-window-card-5 the-tarnished-angels1957-window-card-6 the-tarnished-angels1957-window-card-9 the-tarnished-angels1957-window-card-10 the-tarnished-angels1957-window-card-12

THE TARNISHED ANGELS [US 1951] DOROTHY MALONE AND ROCK HUDSON  A UNIVERSAL INTERNATIONAL

THE TARNISHED ANGELS [US 1951] DOROTHY MALONE AND ROCK HUDSON A UNIVERSAL INTERNATIONAL

the-tarnished-angels1957-window-card-14 the-tarnished-angels1957-window-card-15

Το πόσο κυνικά ξέρει να γυρίζει η ζωή την πλάτη της, σε όσους θεωρεί πως δεν αξίζει να ασχολείται πια μαζί τους, είναι κάτι που θα γνωρίσουν και οι ήρωες μας, με μια πολύ προσωπική τιμωρία, διαλεγμένη προσεκτικά, ανάλογα με το μερίδιο πλάνης του καθενός. Το φιλμ κατηγορεί αλλά και μοιράζει ευθύνες, προς κάθε κατεύθυνση, με την ταχύτητα των χεριών ενός κρουπιέρη, που πετάει τραπουλόχαρτα στους παίκτες.  Ο Douglas Sirk κάνει αυτό ακριβώς που υπαγορεύει μια ενδελεχής ανάγνωση του βιβλίου του Φώκνερ: Αποτυπώνει τα συναισθήματα στα μέτρα της κινηματογραφικής ταινίας, χωρίς να δείξει οίκτο σε κανέναν. Πιστά, μεθοδικά, κινηματογραφεί τις στιγμές καθώς πετούν ριψοκίνδυνα γύρω από τους πυλώνες, ακολουθεί την πορεία των ιπτάμενων ονειροπόλων, καταγράφει με την κάμερα τις σκιές όλων πάνω από ξηρά και, θάλασσα. Στις γωνίες, στα στενά, στα ξεχαρβαλωμένα δωμάτια, στους μελαγχολικούς δρόμους, στις ψυχρές, μεταλλικές επιφάνειες. Οι λήψεις του είναι αριστουργηματικές. Άλλοτε επιλέγει ως φακό τα βρώμικα τζάμια, άλλοτε πάλι παρακολουθεί τα χαρτιά να πέφτουν από το ταβάνι. Εκτός των τεχνικών του όμως επιλογών, έχει επιτύχει και στον τομέα της στελέχωσης του καστ. Σε ένα καθαρά θεατρικού τύπου φιλμ, χρειάζονταν ηθοποιούς που να αντέχουν το σανίδι. Και, τους βρήκε.

the-tarnished-angels-1-7 the-tarnished-angels-1-9 the-tarnished-angels-1-11 the-tarnished-angels-1-12

Ομολογώ πως μέχρι να δω τον Rock Hudson σε αυτή την ταινία, θεωρούσα πως οι δυνατότητες του ήταν μεταξύ μετριότητας και λανθασμένων επιλογών. Μετά όμως, κατάλαβα ότι φταίει μάλλον το δεύτερο, για ότι διαδραματίστηκε στην καριέρα του. Μπορεί να μην στερήθηκε λάμψης και αναγνώρισης, χρημάτων και δόξας, όμως θυσίασε αυτά που πραγματικά μπορούσε να δώσει σαν ηθοποιός. Ο μονόλογος του στα γραφεία της εφημερίδας, είναι επιεικέστατα συγκλονιστικός. Δεν λέω, ο ρόλος είναι αβανταδόρικος. Όμως κι ο Χάτσον τον τσακίζει κυριολεκτικά. Τον κάνει να φαντάζει κολασμένος, όνειρο απατηλό η επανάληψη από κάθε συνάδελφο του. Εδώ, ναι, να του δώσεις το Όσκαρ χωρίς καμία τύψη. Κι αν όμως το πράξεις αυτό, στον Robert Stack τι να δώσεις, αλήθεια; Κι αυτός είναι χάρμα οφθαλμών. Περιττό να αναφέρω πόσο δύσκολους ρόλους υπηρέτησαν όλοι τους. Η Dorothy Malone απ’την άλλη, φέρνει στο νου Μανιάνι με ξανθά μαλλιά. Απίστευτη ερμηνεία και από αυτήν. Όπως και από τον μονίμως ρολίστα Jack Carson, που έχει παίξει ΤΟΥΣ ζόρικους ρόλους στην καριέρα του. Κι επειδή ότι και να σας αναφέρω, θα τους αδικήσω ελέω μνήμης, καλύτερα να παραθέσω τα βιογραφικά τους.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rock_Hudson

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Stack

https://en.wikipedia.org/wiki/Dorothy_Malone

https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Carson

the-tarnished-angels-2-61 the-tarnished-angels1957-window-card-4 the-tarnished-angels1957-window-card-7 the-tarnished-angels1957-window-card-8 the-tarnished-angels1957-window-card-10 the-tarnished-angels1957-window-card-16

Η ταινία βγήκε στις Ελληνικές αίθουσες ως «Γραμμένο με αίμα». Την χρηματοδότηση ανέλαβαν τα στούντιο της Universal-International, σε παραγωγή Albert Zugsmith. Άψογη η μουσική του Frank Skinner. Μια τελευταία, απαραίτητη στάση, για τον κύριο Irving Glassberg. Εκείνον δηλαδή, που κυριολεκτικά απογείωσε αισθητικά την ταινία, κάνοντας την να μοιάζει με φιλμ νουάρ. Η διεύθυνση φωτογραφίας του είναι απερίγραπτη! Τα δε πλάνα με τις παράτολμες φιγούρες των πιλότων, προσωπικά τα κατατάσσω μεταξύ των κορυφαίων που αποτυπώθηκαν ποτέ σε ταινία. Δείτε τα ανεβοκατεβάσματα των πρωταγωνιστών στα σκαλοπάτια, τα κλειστοφοβικά πλάνα μέσα από δύσκολες στον φιλμάρισμα επιφάνειες, την αλληγορία του στην σύνδεση καταστάσεων που λαβαίνουν χώρα παράλληλα, την αντίθεση σε όλο της στο μεγαλείο καθώς εναλλάσσει συναισθήματα προερχόμενα την ίδια στιγμή, στον ίδιο χώρο, από διαφορετικές φιγούρες. Για μένα, το μαγικότερο όλων, είναι το πλάνο του νεαρού που ζητάει να τον κατεβάσουν από τον τροχό του λούνα παρκ(από το πλαστικό αεροπλανάκι του), καθώς βλέπει τον πατέρα του να οδεύει προς συντριβή. Σκηνή που σου μένει αποτυπωμένη, χαραγμένη.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Το ζεύγος Σούμαν, αποτελεί τμήμα ενός περιοδεύοντα θιάσου, που σερβίρει συγκινήσεις στα πανηγύρια της Αμερικής του μεγάλου κραχ.  Από πόλη σε πόλη, από χωριό σε χωριό, ένα τσούρμο ανυποψίαστων θεατών, συρρέει στις ξύλινες, πρόχειρες εξέδρες, για να ζήσει την αδρεναλίνη έστω και από μακριά. Μαλί της γριάς, ποπ κορν, κρίκοι, τροχός, καρουζέλ και… εκεί ψηλά οι καλύτεροι παλιάτσοι, παίζουν την ζωή τους κορώνα – γράμματα για μερικά δολάρια. Ο Ροτζερ Σουμαν συναγωνίζεται συναδέλφους του σε έναν γύρω του θανάτου, αποφεύγοντας πυλώνες με επικίνδυνες φιγούρες, η Λαβέρν Σούμαν κάνει ελεύθερη πτώση, κι ο μικρός Τζακ Σούμαν, παρακολουθεί με σφιγμένη την καρδιά τους γονείς του, περιμένοντας την λύτρωση. Κάπου εκεί, ανάμεσα στις αποφάσεις που καθυστερούν και στον πιστό φίλο και μηχανικό Τζίγκς, θα βρεθεί ένας δημοσιογράφος που έχει χάσει κι αυτός τον δικό του δρόμο, δίνοντας προτεραιότητα στην συμφιλίωση με τον εαυτό του. Καθώς οι στροφές γίνονται όλο και με μεγαλύτερη ταχύτητα, τα φτερά των αεροπλάνων δείχνουν ανήμπορα να ισορροπήσουν τα αδιέξοδα των πρωταγωνιστών…

Αποκλειστικά για το Cine Oasis 2013 – 2018

Γιώργος Σ. Κοσκινάς

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Μαΐου 7, 2017, in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: