«Το όνειρο του Ινδού»(«The rains of Ranchipur») – 1955

Δράμα μπολιασμένο με την γοητεία της Ανατολής από τον Jean Negulesco. Η Ινδία πάντα προσέλκυε τον θεατή, με την μαγεία της απλότητας και, τις παραδόσεις της. Το φολκλόρ στοιχείο, εμπλουτισμένο με τις λαμπερές παρουσίες στο καστ, αποτελεί το background του “The rains of Rancipur”, έτσι όπως μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη το 1955. Η ομώνυμη  νουβέλα πάνω στην οποία βασίστηκε η ταινία, γράφτηκε από τον βραβευμένο με Pulitzer, Louis Bromfield, Αυτή ήταν η δεύτερη μεταφορά του βιβλίου. Είχε προηγηθεί το The Rains Came του ’37, με τους Tyrone Power, Myrna Loy, George Brent, Brenda Joyce και, Nigel Bruce. Δύο ακόμη βιβλία του Bromfield μεταφέρθηκαν στο κινηματογραφικό πανί. Το Modern Hero(1934), και, το Mrs. Parkington(1944), με τους έξοχους  Greer Garson και, Walter Pidgeon.

Η διαφορά του από την πρώτη εκείνη απόπειρα του ’37, έγκειται στην σαφώς πιο αισθηματική προσέγγιση του Negulesco. Ο Clarence Brown είχε δώσει έμφαση περισσότερο στην Ινδία, με τις παραδόσεις και τα πάθη της, εστιάζοντας στα πρόσωπα του ως τραγικούς πρωταγωνιστές που βιώνουν έναν κατακλυσμό συναισθημάτων(αριστουργηματική η παραγωγή του μεγάλου Darryl F. Zanuck). Οι Tyrone Power και Myrna Loy υπηρέτησαν πιστά εκείνο το σενάριο, επαγγελματικά. Όταν έχεις όμως ηθοποιούς του διαμετρήματος ενός Richard Burton, ή ενός Michael Rennie, με τέτοια προσωπικότητα και βάθος ερμηνείας, είναι δύσκολο να τους επιβάλεις μια ανάλογη διεκπεραίωση ρόλου. Το ίδιο εξαιρετικές είναι και οι παρουσίες των Lana Turner, Fred MacMurray και, Joan Caulfield. Ο Mac Murray αποδεικνύει τις μεγάλες του υποκριτικές δυνατότητες, παίζοντας σε έναν ρόλο μακριά τόσο από τις κωμωδίες, όσο και από τα αστυνομικά νουάρ, είδη στα οποία αναλώθηκε επί σειρά δεκαετιών.

Η οπτική του έμπειρου Negulesco, καθώς και η επιλογή να μην στηριχτεί μόνον στην ούτως ή άλλως δραματοποιημένη υφή του σεναρίου, αλλά να επιχειρήσει την δημιουργία του ειδυλλίου που σταδιακά, μέσα από μια κλιμακούμενη ένταση παίρνει διαστάσεις και μορφές, για να προσαρμοστεί τελικά στην ωμή πραγματικότητα, είναι αυτό που βοηθάει το φιλμ να αποκτήσει ταυτότητα και, προσωπικότητα. Είναι μια διασκευή και, όχι μια ανούσια απόπειρα ερμηνείας των καταστάσεων, αποστασιοποιημένη και, βαρετή. Ο σκηνοθέτης είχε αξιοποιήσει με τον ίδιο περίπου τρόπο και το Lydia Bailey (1952). Εκεί είχε να κάνει με ένα υπόβαθρο κοινωνικών αναταραχών, που ανάβει το φυτίλι της εξέγερσης, ενώ παράλληλα οι πρωταγωνιστές του βιώνουν το δικό τους δράμα, πότε από κοινού και, πότε ο καθένας χωριστά. Εδώ, είναι η Ινδία των ελλειπέστατων υποδομών, κι ένας ταλαιπωρημένος λαός που υποτάσσεται στα στοιχεία της φύσης, και, στην απολυταρχική διακυβέρνηση. Οι πρωταγωνιστές του εκπροσωπούν και εδώ δύο διαφορετικούς κόσμους. Την Δύση και την Ανατολή. Οι συγκρίσεις θα σταθούν αναπόφευκτες, την ίδια στιγμή που ο ψυχισμός καθενός δείχνει αίρμαιο στις ορέξεις ενός βίαιου ανέμου, επιβεβλημένων και μη αλλαγών.

Ο καθρέφτης μέσα από τον οποίο αντικρίζει η μαχαράνι την επαρχία του Ραντσιπούρ, είναι αυτός μιας διαταραγμένης συναισθηματικής ισορροπίας, που κυλάει βασανιστικά αργά στο βάθος μιας κινούμενης άμμου εγωισμών. Αστάθεια, εσωστρέφεια, παρερμηνεία, αδυναμία, ψευδαίσθηση ισχύος. Μέσα στον μικρόκοσμο της αυτό, κυοφορείται μια ισοπέδωση της ελευθερίας. Η δογματική αντίληψη για “πνευματική και σωματική καθαρότητα”, την κάνει να φαντάζει σαν ένα μικρό κομμάτι ξύλου, που παρασσύρεται στα ορμητικά νερά ενός ποταμού αμφισβήτησης. Η Eugenie Leontovich υποδύεται αυτήν την Οιδιπόδεια, τραγική φιγούρα, μοναδικά. Είναι το κεντρικό πρόσωπο της ταινίας, ακόμη και στις σκηνές που δεν πρωταγωνιστεί. Τα τείχη που χτίζει γύρω από τον γιό της, αποτελούν πρόκληση για κάθε αμφισβητία. Στο τέλος, θα εγκλωβιστεί κι εκείνη μέσα τους, χαμένη, υπέρ-βολικά ασφαλής…

Το «Όνειρο του Ινδού», όπως προβλήθηκε στην χώρα μας, δεν απέφερε στα στούντιο της 20th Century Fox τα αναμενόμενα κέρδη, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τα 2,9 εκατομμύρια δολάρια του προϋπολογισμού. Οι εισπράξεις από τα εισιτήρια δεν ξεπέρασαν τα 2,6 εκ. δολάρια. Κι όλα αυτά, παρά την υποδειγματική δουλειά στην παραγωγή, από τον Frank Ross, όπως και τα ειδικά εφέ που για την εποχή τους ήταν κάτι παραπάνω από πειστικά και, εντυπωσιακά. Η μουσική του Hugo Friedhofer ήταν υπέροχη, όπως και η φωτογραφία τουMilton R. Krasner. Η ταινία του Negulesco καταφέρνει αρκετά ακόμη, από όσα ενδεχομένως της πιστώθηκαν. Παρά την αντίθετη άποψη μερίδας του τύπου, δεν κάνει το λάθος να ενταχθεί στο αποικιοκρατικό κλίμα παρόμοιων παραγωγών. Δεν αναβιώνει τα ταραγμένα εκείνα χρόνια της απελευθέρωσης από την Βρετανική κυριαρχία, ούτε και προσπαθεί να απονείμει κανενός είδους δικαιοσύνη. Και, κάτι ακόμη. Προσπερνάει ακόμη και το ethnic, oriental στοιχείο, για χάρη της αληθοφάνειας και του ρεαλισμού. Στο “The Rains of Rinchapur” δεν θα δείτε ούτε χωρούς και μεγαλοπρεπή παλάτια, ούτε σκηνές στην αγορά της πόλης, με μπαχαρικά, χρώμα και αρώματα.

Σε μια ξεχασμένη ακόμη και από την ίδια την Ινδία επαρχία, στο Ραντσιπούρ, θα συνατηθούν τα επτά πρόσωπα ενός δράματος. Επτά άνθρωποι, επτά διαφορετικές απόψεις για την ευτυχία, επτά διαφορετικές ερμηνείες της ζωής, εγκλωβισμένοι στα ορμητικά νερά των ποταμών, που γεμίζουν σταδιακά σταγόνες διαμαρτυρίας, μέχρι που ο χείμαρρος αυτός θα σπάσει κάθε φράγμα, ζητώντας έναν υγρό εξαγνισμό… Οι αξίες και τα ιδανικά, θα αποτελέσουν τις σανίδες σωτηρίας, για όσους θελήσουν να σωθούν…

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

Γιώργος Κοσκινάς

2013 – 2018

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Απρίλιος 23, 2017, in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: