«Ο άσωτος υιός»(«The Prodigal») – 1955

Σπουδαία Βιβλική ταινία του Richard Thorpe, από την εποχή που οι Χολιγουντιανές παραγωγές είχαν λάμψη και, συνάρπαζαν, δίνοντας μια έξοχη κινηματογραφική οπτική, εστιάζοντας σε σημαντικά κεφάλαια των γραφών. Φαντασμαγορικά σκηνικά, πολυδάπανες παραγωγές, με χιλιάδες κομπάρσους και, πανέμορφα κουστούμια. Είναι αυτό που λείπει πλέον στις μέρες μας, όπου τα περισσότερα από αυτά είναι φτιαγμένα με λογισμικά υπολογιστών και, όχι στο χέρι… Εκεί έχει χαθεί η μαγεία του σινεμά.

Ο κινηματογράφος επένδυσε επί σειρά ετών στις ιστορικού τύπου ταινίες, αυτές που οι σινεφίλ ονομάζουν «σανδάλι & χλαμύδα». Στα χρόνια της δεκαετίας του ’50 γυρίστηκαν οι καλύτερες ταινίες τέτοιου είδους, οι περισσότερες από τις οποίες άφησαν εποχή.  Τα στούντιο της Τσινετσιτά ακολούθησαν κατά πόδας, με την Ιταλική εκδοχή, σαφώς πιο Ευρωπαϊκή από αυτή των Αμερικανών, όχι όμως και υποχρεωτικά τεκμηριωμένη. Θα έλεγα ότι παρέκλιναν από αρκετά ως πολύ, υφαίνοντας πάνω στους ήδη υπάρχοντες μύθους, με ένα τελικό αποτέλεσμα που ανάγεται περισσότερο στην σφαίρα ενός υπερβολικού μύθου. Άρεσαν κι αυτές όμως και, ακόμη αρέσουν στους φίλους του είδους. Έχουν μια γοητεία. Στα καθαρά θρησκευτικά θέματα τώρα, υπάρχουν πολλές ενστάσεις και, προστίθενται συνεχώς ακόμη περισσότερες. Η κυριότερη όλων έχει να κάνει με τα κεφάλαια και, την προέλευση αυτών. Η αλήθεια είναι ότι η Εβραϊκή κοινότητα του Χόλλυγουντ στήριξε αυτά τα φιλμ με εκατομμύρια δολάρια, επηρεάζοντας ως ένα βαθμό τουλάχιστον, τα σενάρια. Ας προσπεράσουμε την πολιτική χροιά όμως όλων αυτών, για να μιλήσουμε για το “The Prodigal”.

Ο Richard Thorpe που σκηνοθέτησε το φιλμ, αρέσκονταν ανέκαθεν στις ιστορικές ταινίες, στις βιογραφικές και, στις εξωτικές. Στην σπουδαία του καριέρα πιστώνονται μεταξύ άλλων τα  Tarzan Escapes (1936), On an Island with You (1948), Malaya (1949), The Great Caruso (1951), Carbine Williams (1952),  Ivanhoe (1952), The Prisoner of Zenda (1952), Knights of the Round Table (1953), The Adventures of Quentin Durward (1955), Killers of Kilimanjaro (1959), The Tartars (1961), αλλά και ένα από τα πιο δυσεύρετα πλέον στις μέρες φιλμ της Lassie, το Challenge to Lassie (1949). Πολύ πλούσιο βιογραφικό και αυτός, ιδανικός για να γυρίσει μια ταινία σαν το”The Prodigal”, ή «Ο άσωτος υιός», όπως προβλήθηκε στις Ελληνικές αίθουσες. Θα χαρακτήριζα τον Thorpe ως έναν άνθρωπο που έζησε έντονα την τέχνη την οποία υπηρέτησε, χωρίς πολλούς συμβιβασμούς, με ξεχωριστή ματιά, ο οποίος επικεντρώθηκε στο είδος που του ταίριαζε καλύτερα, μετά τους απαραίτητους πειραματισμούς βέβαια, κι από εκεί ελάχιστα παρέκλινε. Δεν ανήκει ούτε στην γενιά των πολιτικοποιημένων, ούτε εκείνων που εφήρμοσαν καινοτομίες. Ήταν όμως σημαντικός εκπρόσωπος του «οικογενειακού σινεμά», αυτού που έφερνε στις αίθουσες μικρούς και μεγάλους. Λείπει αυτό το στοιχείο πλέον, γιατί οι επιδιώξεις των στούντιο είναι πολύ διαφορετικές, αλλά και γιατί απουσιάζουν κυρίως οι σκηνοθέτες αυτής της φιλοσοφίας. Ο Thorpe, να το θυμίσουμε κι αυτό, απολύθηκε ενώ γυρίζονταν το περίφημο μιούζικαλ The Wizard of Oz, γιατί τόλμησε να δώσει στην Judy Garland να φορέσει μια ξανθιά περούκα!

https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Thorpe

Το σενάριο που έγραψε ο Maurice Zimm βασίζεται πάνω σε μια απλή ιδέα ουσιαστικά. Πρόκειται για μια διασκευή της παραβολής του «ασώτου υιού», όχι όμως υπερβολικά δραματοποιημένη, ούτε και αποστασιοποιημένη εντελώς. Δεν είναι μια απλή αφήγηση, που στηρίζεται στα εντυπωσιακά σκηνικά και, στο πομπώδες ύφος της. Υπάρχει νόημα(νοήματα), πίσω από όλα αυτά, υπάρχει και υπόδειξη από τον σκηνοθέτη και τον σεναριογράφο, ηθικό δίδαγμα και, πολλά ακόμη. Η αλήθεια και οι επιλογές του καθενός, που άλλοτε την προσεγγίζουν και άλλοτε ξεμακραίνουν από αυτήν, η ανθρώπινη αλλοτρίωση, ο υλισμός, το εφήμερο, ο δύσκολος κι ο εύκολος δρόμος. Είναι όλα τους αναπόσπαστα τμήματα της ζωής καθενός, είτε τα βιώνει, είτε απλά τα παρακολουθεί να εξελίσσονται δίπλα του. Οι ευθύνες ανήκουν τόσο στον «πρωταγωνιστή», όσο και στον «θεατή», κάτι που θίγει η ταινία του Thorpe. Τα διλήμματα και οι πειρασμοί που συνυπάρχουν με τις αξίες, τις αγωνίες, τα σφάλματα, αποτελούν μέτρα στον δρόμο για την εσωτερική κάθαρση. Τι θυσιάζεις, τι αφήνεις πίσω σου, ο απώτερος σκοπός όλων, το ταξίδι στην ζωή, τα κέρδη και οι απώλειες. Ερωτήματα διαχρονικά. Μπορεί να περνούν οι αιώνες, όμως εκείνα θα συνεχίσουν να παραμένουν ως νομίσματα με δύο όψεις…

Η επιλογή της Lana Turner στον ρόλο της αρχιέρειας της θεάς Αστάρτης, Σαμάρα, αποδείχτηκε τελικά σωστή. Η Αμερικανίδα ηθοποιός μπήκε στο πετσί του ρόλου όπως λέμε, έβγαλε συναίσθημα και, το κυριότερο, δεν παρασύρθηκε στα κλισέ που απαιτούσαν παρόμοιοι ρόλοι. Η παρουσία της είναι αξιοπρεπής. Επιπλέον, προσθέτει λάμψη στο φιλμ του Thorp. Στον αντίποδα, ο Βρετανός Edmund Purdom, με τις Σεξπηρικές του ερμηνείες και, τις καθαρά θεατρικές καταβολές και σπουδές, δεν ήταν εκείνα τα χρόνια το «μεγάλο όνομα», αυτός που θα έδινε επιπλέον κίνητρα στον θεατή, ώστε να πάει να τον δει δίπλα στην Turner. Μετρημένη προσωπικότητα, ιδιαίτερα επιλεκτικός στις κινηματογραφικές δουλειές του, σοβαρός, αλλά και με εμπειρία σε αυτές τις ταινίες. Ένας λόγος που φαντάζομαι ότι μέτρησε πολύ στην διαδικασία του casting. Ένα βιογραφικό όπως και το δικό του, με δεύτερους ρόλους στα Julius Caesar (1953) και, The Egyptian (1954), δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητο. Μετά το Prodigal και την μεγάλη του επιτυχία, έπαιξε και στα The Cossacks (1960), Fury of the Pagans (1960), The Last of the Vikings (1960). Παρόλα αυτά δεν τυποποιήθηκε, γιατί γύρισε σελίδα γρήγορα και, συνέχισε με λιγότερο εμπορικά φιλμ. Τους δύο πρωταγωνιστές πλαισιώνουν δύο έξοχοι ρολίστες, οι Louis Calhern και, Joseph Wiseman, σε δύσκολους μάλιστα ρόλους. Ο Calhern στον ρόλο του αρχιερέα Ναχρίμπ και, ο Καναδός Wiseman σε αυτόν του μουγγού σκλάβου Άσαμ. Εξαιρετικοί και οι δύο.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lana_Turner

https://en.wikipedia.org/wiki/Edmund_Purdom

https://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Calhern

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Wiseman

Ο Bronislau Kaper φροντίζει με τις συνθέσεις του να δώσει επικό ύφος και, δραματικό συνάμα, να τονίσει τις αντιθέσεις και τους ενδοιασμούς, να φέρει τον θεατή πιο κοντά στην εσωτερικότητα και στην σημασία των στιγμών που περνούν μπροστά από τα μάτια του. Μαζί με το καταπληκτικό Green Mansions (1959), είναι οι δύο καλύτερες κατ’εμέ δουλειές του. Η MGM έβαλε στα ταμεία της 4 εκατομμύρια δολάρια, με μια ταινία που δεν φτιάχτηκε για να πλασαριστεί σε απονομές βραβείων, αλλά και από την οποία δεν υπήρχαν ιδιαίτερες απαιτήσεις.

Ο νεαρός Μιχαίας, παρασύρεται από την εκθαμβωτική σαρκική ομορφιά μιας ιέρειας παγανιστών, για χάρη της οποίας γυρίζει την πλάτη του στην οικογένεια, στα πιστεύω και την θρησκεία του. Αναζητεί τρόπο για να την κάνει δική του, με σύντροφο τον πιστό του υπηρέτη Άσαμ, του οποίου χάρισε την ελευθερία. Το ταξίδι από την Ιόππη στην Δαμασκό, θολώνει ακόμη περισσότερο την κρίση του, βουλιάζει στα θολά νερά των μουδιασμένων αισθήσεων, του πόθου, της ευδαιμονίας των εφήμερων στιγμών. Θα ζήσει όλη την πορεία από το ζενίθ ως το ναδίρ, μιας προσωπικής κατρακύλας αξιών, μέχρι να φτάσει η στιγμή των αποφάσεων, αυτών που θα τον οδηγήσουν στην λύτρωση…

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

Γιώργος Κοσκινάς

2013 – 2018

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Απρίλιος 16, 2017, in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: