«Μαντίνγκο»(Mandingo) – 1975

mandingo1975-film-poster-7 mandingo-02-5

Άριστη μεταφορά(καλύτερη δε γίνεται), του εξαιρετικού βιβλίου που έγραψε η Kyle Onstott το 1957 και, το οποίο την οδήγησε σε 7 ακόμη best seller, όλα με το ίδιο θέμα. Το πρώτο κεφάλαιο της επικής της δημιουργίας αυτής, συστήνει στο αναγνωστικό κοινό τα κεντρικά πρόσωπα και την υφή του δράματος. Χαρακτήρες βουτηγμένοι στην σκληρότητα, ανθρωπόμορφα τέρατα, ζαρωμένα από το μίσος. Άθλιες υπάρξεις, χαμένες στο απέραντο συναισθηματικό κενό… Η Onstott προκάλεσε αρκετά, τις ρατσιστικά προσκείμενες πολιτείες της χώρας της, σε μια δεκαετία που ακόμη δεν είχαν αρχίσει οι κοινωνικές αλλαγές. Το “Mandingo” είναι ίσως η έγχρωμη εκδοχή του “Gone with the wind”, με τραχύτητα λόγου, αλλά και μια σκληρότητα που καθοδηγείται από τον ρεαλισμό. Από την διάθεση να αποφευχθεί οποιαδήποτε προσπάθεια ωραιοποίησης. Μια θαυμάσια ταινία, ικανή να συγκινήσει και να γεννήσει θυμό στον θεατή, για τον κυνικό τρόπο με τον οποίο γύριζε η ανθρωπότητα την πλάτη της στο δουλεμπόριο επί σειρά ετών, εθελοτυφλώντας, κρυμμένη καλά στον απόλυτα προβλέψιμο αμοραλισμό της. Θεωρώ πως κατατάσσεται μέσα στις 2-3 καλύτερες που γυρίστηκαν ποτέ με θέμα την ανθρώπινη δουλεία.

mandingo1975-book-cover-1 mandingo1975-book-cover-2 mandingo1975-film-poster-3 mandingo1975-film-poster-4 mandingo1975-film-poster-6

Υπάρχει πλούσιο παρασκήνιο, σχετικά με την παραγωγή αυτή. Ας ξεκινήσουμε όμως από εκείνον που την επιμελήθηκε, μια τεράστια μορφή της έβδομης τέχνης. Ο Dino De Laurentiis ήταν ένας πραγματικός μύθος, που άφησε πίσω του σπουδαίο έργο(απεβίωσε το 2010). Ξεκίνησε με το Boccaccio(1940), σε σκηνοθεσία Marcello Albani, για να σφραγίσει με τη δουλειά του ταινίες όπως τα La Strada(1954, του μεγάλου Φεντερίκο Φελίνι), War and Peace(1955, σε σκηνοθεσία King Vidor), Serpico(1973 – Sidney Lumet), The Serpents Egg(1976 – Ingmar Bergman), και, πάρα πολλές και σημαντικές ταινίες ακόμη. Συνεργάστηκε με ορισμένους από τους κορυφαίους σκηνοθέτες και ηθοποιούς σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο De Laurentiis αρέσκονταν πάντα στις δύσκολες παραγωγές, τις απαιτητικές. Δεν φοβήθηκε ποτέ το ρίσκο, ή το κόστος καριέρας κάποιας ταινίας. Το “Mandingo” είχε στοιχεία επικινδυνότητας, όμως η αξιοποίηση του βιβλίου από τον Ιταλό παραγωγό ήταν απλά υποδειγματική.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dino_De_Laurentiis

mandingo1975-film-poster-8 mandingo1975-film-poster-10 mandingo1975-film-poster-11 mandingo1975-film-poster-12

Η παρουσία του σεναριογράφου Norman Wexler αποδείχθηκε καταλυτική. Κατάφερε να αποτυπώσει στους διαλόγους του στο απόλυτο το κλίμα του βιβλίου, με μια θαυμάσια προσαρμογή. Είναι πιστή και, συγχρόνως, διαθέτει μια δική της δυναμική(πέρα από την δεδομένη της εικόνας). Ο Wexler είχε συνεργαστεί με τον De Laurentiis και στο “Serpico”, ενώ δούλεψαν ξανά μαζί και στο “Drum”(1976), το τελευταίο δηλαδή από τα 8 συνολικά βιβλία της συγγραφέως Kyle Onstott, με θέμα την δουλεία στις Νότιες πολιτείες, πριν τον Αμερικάνικο εμφύλιο. Πίσω από τις κάμερες, ανέλαβε να μετουσιώσει τα κείμενα και τους διαλόγους σε εικόνα, ο Richard Fleischer. Σκηνοθέτης υψηλού επιπέδου, με μεγάλες δυνατότητες και προσωπικότητα, ο Fleisher μας χάρισε ταινίες σαν τα  His Kind of Woman (1951), The Narrow Margin (1952), 20,000 Leagues Under the Sea (1954), The Vikings (1958), Barabbas (1961), The Boston Strangler (1968), και, Tora! Tora! Tora! (1970). Πολεμικά, εποχής, ιστορικά, δράματα, νουάρ, περιπέτειες, μιούζικαλ, κωμωδίες, πειραματίστηκε με σχεδόν κάθε κινηματογραφικό είδος. Δυνατά του στοιχεία το βάθος που δίνει στα πλάνα, το αρτίστικο, αφαιρετικό του ύφος όταν φιλμάρει εσωτερικούς χώρους, όπως και η εμβόλιμη αναφορά σε δουλειές συναδέλφων του(εδώ έχουμε το “The Searchers”, στο οποίο αποτίει φόρο τιμής με μια υπέροχη σκηνή).

https://en.wikipedia.org/wiki/Kyle_Onstott

https://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Wexler

https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Fleischer

mandingo1975-film-poster-13 mandingo1975-film-poster-15 mandingo1975-film-poster-16 mandingo1975-film-poster-17 mandingo1975-ost mandingo1975-vhs

Να αναφερθούμε και στους υπόλοιπους συντελεστές. Την μουσική έγραψε ο Γάλλος μουσικοσυνθέτης Maurice Jarre, στο βιογραφικό του οποίου συναντάμε μερικά από τα κορυφαία soundtrack ταινιών για την δεκαετία του ’70. Παραγωγικότατος και, με αξέχαστες μελωδίες, από αυτές που κάθε σινεφίλ σιγοτραγουδά σε ανύποπτο χρόνο. Τρείς από τις ταινίες που “έντυσε” ηχητικά, του πρόσφεραν αντίστοιχα βραβεία Όσκαρ μουσικής: Doctor Zhivago (1965), A Passage to India (1984), και, Ryan’s Daughter (1970). Στο “Mandingo” είχε δύσκολο έργο, καθώς έπρεπε να αποφύγει το πομπώδες, αλλά να μην ξεμακρύνει συγχρόνως εντελώς από την τραγικότητα μιας παλινωδίας. Μια από τις παγίδες που ελλοχεύουν σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι να πέσει ο συνθέτης στην παγίδα της επανάληψης ενός μοτίβου, κάνοντας το να ηχεί μακρόσυρτα βαρετό και, αδιάφορο, ή να επηρεαστεί από υπέρμετρα από τα όσα διαδραματίζονται, δίνοντας έτσι έμφαση σε κάποιες στιγμές σε βάρος άλλων. Ο έμπειρος συνθέτης τα απέφυγε όλα αυτά, δίνοντας ένα άρτιο από κάθε άποψη τελικό αποτέλεσμα. Στο οποίο σημειωτέων, να πούμε ότι συμμετέχει και μια διαχρονική blues δημιουργία, του Muddy Waters, ενός χαρισματικού bluesman, μιας εμβληματικής φιγούρας. Τέλος, να μνημονεύσουμε και τον διευθυντή φωτογραφίας Richard H. Kline, που καταγράφει ιδιαίτερα φορτισμένες στιγμές, σκιαγραφώντας άλλοτε μελοδραματικά και, άλλοτε ποιητικά, τον χώρο και τον χρόνο. Ο Kline άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην έβδομη τέχνη, με μνημειώδεις δουλειές. Σας παραθέτω τα βιογραφικά των πιο πάνω. Πιστέψτε με, αξίζει τον κόπο να διαβάσετε περισσότερα για τον κάθε έναν.

https://en.wikipedia.org/wiki/Maurice_Jarre

https://en.wikipedia.org/wiki/Muddy_Waters

https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_H._Kline

mandingo1975-lobby-card-1 mandingo1975-lobby-card-2 mandingo1975-lobby-card-3 mandingo1975-lobby-card-4 mandingo1975-lobby-card-5 mandingo1975-lobby-card-6

Όπως έγραψε στην κριτική του στους New York Times και ο Dave Kehr, “πρόκειται για ένα ελαφρά καλυμμένο ολοκαύτωμα, που δεν χαρίζεται σε κανέναν εκ των πρωταγωνιστών του”. Περιεκτική, λιτή, απόλυτα χαρακτηριστική φράση, για να περιγράψει κανείς εν συντομία τα όσα συμβαίνουν στα 127 που διαρκεί η ταινία.  Γιατί πράγματι, έχεις την αίσθηση διαρκώς ενός αόρατου πέπλου, το οποίο σκεπάζει κάθε πλάνο, που ενίοτε ηλεκτρίζει, όποιον επιχειρήσει να το κάνει στην άκρη. Οι επιφάνειες που ανασαίνουν στο ημίφως, υπό την διακριτική λάμψη ενός κεριού, οι πρωταγωνιστές τοποθετημένοι στις δύο άκρες των τεράστιων άδειων χώρων,  τονίζοντας τις αποστάσεις, τα χάσματα. Τα πορτρέτα της εξαθλίωσης, της μιζέριας, οι βαριές κουβέντες, οι ωμές αλήθειες, η ευτυχία με τη μορφή ενός σύννεφου που δεν κατεβαίνει ποτέ χαμηλά, ο γυμνός από δικαιολογίες ορίζοντας. Μια πανδαισία οργισμένων χρωμάτων, που κάποια στιγμή εκρήγνυται σκορπίζοντας δάκρυα λύτρωσης για όλους. Έχω δει στο παρελθόν πολλές ανάλογες προσπάθειες ανάπλασης αυτών των σκοτεινών σελίδων της ανθρώπινης ιστορίας. Το “Mandingo” ξεχωρίζει για τα όρια μέσα στα οποία κινείται. Γιατί δε φοβάται να αφηγηθεί άκομψα ενδεχομένως, ιστορίες ανείπωτης φρικαλεότητας, κτηνωδών αντιλήψεων, σαρκικής αλλοτρίωσης, πνευματικής ακολασίας. Γιατί δίνει σάρκα και οστά σε μερικούς από τους χειρότερους εφιάλτες, που καταγράφηκαν ποτέ σε μια ταινία. Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα, ζωντανεύουν σε ένα φιλμ που κοιτάζει στα μάτια τον θεατή, με ρεαλισμό και ειλικρίνεια. Οκνηρία, αλαζονεία, λαιμαργία, λαγνεία, απληστία, οργή, ζηλοφθονία.

mandingo1975-lobby-card-7 mandingo1975-lobby-card-8 mandingo1975-lobby-card-9 mandingo1975-lobby-card-10 mandingo1975-lobby-card-11 mandingo1975-lobby-card-12

Πολύ καλές οι ερμηνείες όλου του καστ. Δεν μπορώ να σκεφτώ έναν κομπάρσο έστω, που να υστέρησε. Ο James Mason είναι ο πρώτος και σκουριασμένος κρίκος, αυτής της αλυσίδας μίσους, ο ξεπεσμένος από ιδανικά και αξίες ρατσιστής που ηγείται της πατριαρχικής οικογένειας και, επιβάλει σε όλους τον δικό του ρυθμό στην αθλιότητα. Ο Mason χωρίς να συγκλονίζει, είναι απίστευτα ιδανικός στο ρόλο του. Έμπειρος ηθοποιός, με σπουδαία καριέρα. Τον γιο του, κεντρικό πρόσωπο ουσιαστικά σε αυτό το γαϊτανάκι οργής, υποδύεται ο Perry King. Τις περισσότερες φορές που περνάει μπροστά από την κάμερα, νομίζει κανείς ότι ζωντανεύει φιγούρα μανιοκαταθλιπτικού Νότιου του 18ου αιώνα, δέσμιου των παθών του, κι όχι ενός ηθοποιού! Καταπληκτική ερμηνεία, από έναν ηθοποιό που αμέσως μετά από αυτή την ταινία, έκανε ότι μπορούσε για να πετάξει την καριέρα του στα σκουπίδια! Η μια ανόητη επιλογή μετά την άλλη, αποτυχημένες μετριότητες και,  από εκεί στο αρχείο… Πολύ ξεχωριστή προσωπικότητα η Αγγλίδα ηθοποιός Susan George και, με πολύ ιδιαίτερο παίξιμο. Εδώ ενσαρκώνει την σύζυγο του υιού Μάξγουελ, που οδηγείται σταδιακά από την αιμομιξία στην αγνόηση και, από εκεί στην σχιζοφρένεια. Μια διαδρομή που θα επαναλάβει και ανάποδα… Πάρα πολύ δύσκολος ρόλος και, εξαιρετική ερμηνεία. Νομίζω ότι είναι η καλύτερη όλων και, μαζί με το “Straw dogs” οι δύο κορυφαίες της ταινίες. Ο Ken Norton που εμφανίζεται ως ο Μαντίνγκο(Νοτιο-Αφρικάνικη φυλή με μεγάλη σωματική διάπλαση), ενώ δεν είναι επί της ουσίας ηθοποιός, τα πηγαίνει περίφημα. Ο Norton ήταν πρωτοπυγμάχος και, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα τον θυμούνται ίσως από τους αγώνες του εναντίον των Muhammad Ali, Joe Frazier και, George Foreman. Μεγάλης κλάσης – παλιάς κοπής, θα τον χαρακτήριζα. Ένας σταρ των ρινγκ, που πέρασε στα σύντομα και από την μεγάλη οθόνη, με επιτυχία.

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Mason

https://en.wikipedia.org/wiki/Perry_King

https://en.wikipedia.org/wiki/Susan_George_%28actress%29

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Norton

mandingo1975-lobby-card-15 mandingo1975-lobby-card-16 mandingo1975-lobby-card-17 mandingo1975-lobby-card-18 mandingo1975-window-card-1 mandingo1975-window-card-4 mandingo1975-window-card-5

 AA440155 cucina 375 420 300 4425 4961 RGB

 AA440154 cucina 370 420 300 4371 4961 RGB

mandingo1975-window-card-8

Ο τίτλος της ταινίας δεν άλλαξε στα Ελληνικά(παραδόξως). Χρηματοδοτήθηκε εξ’ολοκλήρου από τον De Laurentiss και, την διανομή της στις αίθουσες ανέλαβε η Paramount Pictures. Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές και, η προσέλευση στα ταμεία των θεατών απρόσμενα μεγάλη. Νομίζω πως ούτε και οι συντελεστές της δεν περίμεναν τέτοια καθολική αναγνώριση. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο απέρριψαν μεγάλοι ηθοποιοί, όπως ο Charlton Heston και, ο Jeff Bridges, φοβούμενοι ίσως τις επιπτώσεις μιας τέτοιας συμμετοχής στην καριέρα τους, αφού το φιλμ ήταν(και εξακολουθεί να είναι), πολύ σκληρό. Τέλος, το 1976, ο De Laurentiss και η United Artists έβγαλαν στις αίθουσες και το sequel της ταινίας, το “Drum”, που πήγε και αυτό εξαιρετικά.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Τα πάθη ενός λαού που ξεριζώθηκε από τον τόπο του και, οδηγήθηκε βίαια αλυσοδεμένος προς εκμετάλλευση, σαν να ήταν ένα εμπόρευμα που άλλαζε χέρια. Κάτω από άθλιες συνθήκες, με βαναυσότητα και απανθρωπιά, η φλόγα του μίσους αρχίζει να φωλιάζει στα σωθικά. Η φυτεία των Μάξγουελ, είναι ένα ακόμη κολαστήριο ψυχών, στην προ Αμερικάνικου εμφυλίου Τζώρτζια. Οι σκλάβοι αναπαράγονται προς πώληση και, διαιώνιση του εργατικού δυναμικού. Άσβεστος πόθος του άρρωστου ψυχικά πατέρα, είναι η απόκτηση ενός Μαντίνγκο(ανώτερη φυλή Αφρικανών), προκειμένου να δημιουργήσει μια πανίσχυρη “ράτσα”, με πρακτικές που παραπέμπουν σε ζώα και όχι σε ανθρώπινες ψυχές. Ο γιος του, συναισθηματικά ασταθής, με μια λανθάνουσα αντίληψη περί σεξουαλικής ζωής, θα χαθεί ανάμεσα σε αυτά που του επιβάλει ο πατέρας του και, σε εκείνα που υποβόσκουν μέσα του. Την χειρότερη χρονικά στιγμή, θα έρθει ένας γάμος για να καταστρέψει τα πάντα, παρανάλωμα σε μια φλόγα πάθους, μίσους και βιαιότητας…

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

Γιώργος Κοσκινάς

2013 – 2018

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Μαρτίου 19, 2017, in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: