«The harder they come» – 1972

the-harder-they-come1972-dvd-uncut-version the-harder-they-come-8

RASTA – EXPLOITATION

Το “The harder they come” αποτέλεσε τον ένα και μοναδικό εκπρόσωπο αυτού του sub genre, αφού από το 1972 και έκτοτε, δεν επιχείρησε κανείς άλλος να γυρίσει παρόμοια ταινία. Κρίμα, γιατί είχε μια αυθεντικότητα και, επιπλέον, θα μπορούσε να ευδοκιμήσει, ως παρακλάδι του καθαρόαιμου, αστυνομικού blaxploitation. Η ηχητική παρουσία της reggae το έκανε ακόμη πιο γοητευτικό και, την βία πιο μελωδική! Το φιλμ μπορεί να ενταχθεί και στα drug movies, ακόμη και στα ντοκιμαντέρ, για την καταπολέμηση του εμπορίου μαριχουάνας. Το μόνο σίγουρο, είναι ότι δεν θα έφερε ποτέ την έγκριση του υπουργείου τουρισμού της Τζαμάικα, ως επίσημο φιλμ προώθησης του εγχώριου εξαγώγιμου προϊόντος(εκτός αν άλλαζε το… προϊόν)! Όπως και να έχει, η καλτ σκηνή ποτέ δεν γνώρισε πιο εξωτική γεύση!

the-harder-they-come1972-adv-2 the-harder-they-come1972-adv

Reggae και οργανωμένο έγκλημα, δεν είναι κάτι που συναντάει κανείς στον κινηματογράφο, κι αυτό γιατί δεν γυρίστηκε παρά ένα μόνον φιλμ με αυτό τον συνδυασμό(εκτός αν εντάξουμε εδώ και το Smile Orange του ’76, με το μάλλον σατιρικό ύφος του). Έξυπνη η ιδέα του Perry Henzell. Θα μπορούσε να έχει και συνέχεια, αλλά ο Τζαμαικανός σκηνοθέτης πέθανε λίγο μετά, αφήνοντας ημιτελές το No Place Like Home και, ως σινέ-παρακαταθήκη μόνον το “The harder they come”(με εξαίρεση τα ντοκιμαντέρ για την reggae που γύρισε). Πλημμυρισμένο από ρέγκε μελωδίες και, γυρισμένο στην εξωτική πατρίδα του, καταγράφει τα έργα και ημέρες ενός νεαρού εγκληματία, που οδηγείται στην παρανομία εξαιτίας  της κοινωνικής απομόνωσης και, τον ρατσισμού που βιώνει. Η βία εναλλάσσεται με την rasta φιλοσοφία, βγάζοντας ένα πολύ δυνατό κοκτέιλ από το σέικερ.

the-harder-they-come1972-blu-ray the-harder-they-come1972-dvd-30th-anniversary the-harder-they-come1972-dvd the-harder-they-come1972-film-poster-1

Με το “The harder they come”, ο ήχος της Τζαμάικα πέρασε τα στενά όρια της χώρας και, γνώρισε στο κοινό εξαιρετικούς μουσικούς, εκπροσώπους αυτής της σκηνής. Περισσότερο κερδισμένος, βγήκε ο Jimmy Cliff, που υποδύεται το κεντρικό πρόσωπο της ταινίας. Μέσα από τα πλάνα της όμως περνούν και οι μορφές των Desmond Dekker, The Slickers, όπως και των περίφημων The Maytals, με αυθεντικές ηχογραφήσεις τους της πρώτης περιόδου. Ο Cliff έγινε ένας από τους πρώτους αστέρες της reggae, με συνθέσεις όπως το Many rivers to cross, You succeed at last και, φυσικά, το ομώνυμο, The harder they fall. Το soundtrack του φιλμ έφθασε μέχρι το #140 του Billboard, ενώ το single σταμάτησε στο #13 στην Αμερική και, στο #30 στην Αγγλία. Ευρώπη και Αμερική ανακάλυπταν έναν νέο, κερδοφόρο ήχο και, όπως ήταν αναμενόμενο, επένδυσαν σε αυτόν.

the-harder-they-come1972-film-poster-2 the-harder-they-come1972-film-poster-3 the-harder-they-come1972-film-poster-4 the-harder-they-come1972-film-poster-5

Η ταινία του Perry Henzell είχε αυθεντικό Τζαμαϊκανό χρώμα, με πολλούς καλλιτέχνες να περνούν για πρώτη φορά μπροστά από την κάμερα, πολίτες του Κίνγκστον να ποζάρουν στο φακό στις καθημερινές τους δραστηριότητες και, επιπλέον, ήταν γυρισμένη στην γλώσσα τους, την Jamaican Patois. Ο Henzell καινοτόμησε σε πολλούς τομείς. “Έδεσε” όμορφα το τοπίο με την σκληρή πραγματικότητα, αφηγήθηκε μικρές, πονεμένες ιστορίες καθημερινής τρέλας και, άκρατου ρατσισμού, όπως και τις αντίξοες συνθήκες επιβίωσης των κατοίκων. Έστρεψε τα φώτα της δημοσιότητας στην μακρινή αυτή γωνιά της Καραϊβικής, με τις τόσες φυσικές ομορφιές και, τις κοινωνικές αντιθέσεις. Λειτούργησε με επικριτική διάθεση, κατονόμασε τις ανοιχτές πληγές, τον φόβο, τις απίστευτες διακρίσεις μεταξύ του πληθυσμού, όπως και τη μάστιγα των ναρκωτικών, που κατατρώει τις σάρκες όλων και, η οποία καθοδηγείται από το σάπιο σύστημα διακυβέρνησης(και αστυνόμευσης…). Ήταν επόμενο να δημιουργήσει ένταση, από την στιγμή μάλιστα που δεν δίστασε να αποκαλύψει τις μεθόδους(τα ονόματα εννοείται ότι τα άλλαξε). Στο εξωτερικό την υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό και, απέσπασε πολύ καλές κριτικές.

the-harder-they-come1972-film-poster-6 the-harder-they-come1972-film-poster-7 the-harder-they-come1972-film-poster-8 the-harder-they-come1972-film-poster-9

Η εξαθλίωση και η καταπίεση, κύριοι παράγοντες που οδηγούν τον άνθρωπο σε ακραίες μορφές αντίδρασης/συμπεριφοράς, βγάζοντας του το πρωτόγονο ένστικτο επιβίωσης, κυριαρχούν και στο φιλμ αυτό,  που παρά την βία των σκηνών του, επιχειρεί περισσότερο να καταδείξει, κι όχι να καμουφλάρει πρακτικές και καταστάσεις. Ο σκηνοθέτης δεν χαρίζεται ούτε στις τραγικές φιγούρες των πρωταγωνιστών του, καταλογίζοντας τους το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί. Δεν αναζητεί άλλοθι, ούτε επιχειρεί να χρυσώσει το χάπι. Ειδικά σε όσους επιλέγουν τον “δύσκολο δρόμο”, εξ ου και ο τίτλος της ταινίας. Η βία δεν νικιέται με βία. Η πνευματική καταστροφή καθενός συντελείται με την δική του συγκατάθεση, όταν ξεπουλιέται στο εφήμερο. Όταν δέχεται το τίμημα προκειμένου να αναρριχηθεί κοινωνικά. Αυτά τα μηνύματα περνάει ο Henzell, ο οποίος παρεμπιπτόντως, θίγει και την στάση της εκκλησίας, την ουδέτερη… συμμετοχή της σε ολά αυτά, όπως και τον δογματισμό με τον οποίο δέχεται κάποιον στους κόλπους της, λειτουργώντας περισσότερο ως μπαμπούλας, παρά ως υποστηρικτής.

the-harder-they-come1972-lobby-card-1 the-harder-they-come1972-ost the-harder-they-come1972-window-card-1

Η ταινία βρήκε διανομή στις Αμερικάνικες αίθουσες, από τον Roger Corman και την New World Pictures(πρεμιέρα Φεβρουάριος του ’73). Η παραγωγή έγινε από τον σκηνοθέτη και τον Chris Blackwell, ο οποίος μάλιστα υποδύεται και τον εαυτό του(σπουδαίος παραγωγός της ρεγκε, με τεράστιες επιτυχίες στην καριέρα του, όπως και ανακαλύψεις μουσικών).  Κάποια στιγμή των τράβηξαν τα κινηματογραφικά φώτα και, μπήκε στον χώρο. Συμμετείχε μάλιστα και στο Dr No, αλλά αρνήθηκε το συμβόλαιο που του πρότεινε ο Harry Saltzman, για πλήρη απασχόληση με τις ταινίες James Bond. Το σενάριο είναι και αυτό έργο του Henzell, μαζί με τον Trevor D. Rhone. Ρεσιτάλ από τους τρείς διευθυντές φωτογραφίας! Δεν αναλύονται τέτοιες δουλειές με λόγια. Να παραθέσω απλά τα ονόματα τους. Peter Jessop, David McDonald, Franklyn St. Juste. Η ταινία έπεσε πάνω στα ψαλίδια της χουντικής λογοκρισίας και, ως εκ τούτου δεν πέρασε στις αίθουσες. Απορίας άξιο βέβαια, πως δεκαετίες μετά δεν βρέθηκε κανείς να την επανεκδώσει… Και, μια μικρή λεπτομέρεια. Σε κάποια σκηνή ο πρωταγωνιστής πηγαίνει να δει στο σινεμά το “Django” με τον Franco Nero.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Οι μεγάλες προσδοκίες και, ακόμη περισσότερο οι φιλοδοξίες, οδηγούν τον νεαρό Ιβάν στην πόλη, αφήνοντας πίσω του την λήθη της επαρχίας. Εκεί, θα διαπιστώσει σύντομα και μάλιστα με σκληρό τρόπο, ότι η αλήθεια απέχει πολύ από τα όνειρα. Στην μάχη για την επιβίωση, θα πιαστεί από πολλές “σανίδες σωτηρίας”. Όλες τους ιδανικές σαν αυταπάτες, θα δώσουν τα τελευταία χτυπήματα σε ότι αγνό απέμεινε μέσα του, οδηγώντας τον στην παρανομία. Το τραγούδι, η μοναδική, πραγματική ελπίδα, θα του προσφέρει μια ακόμη απογοήτευση, στο πρόσωπο της καλλιτεχνικής διαφθοράς. Και, τότε, θα μιλήσουν τα όπλα…

 

 

 

 

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

Γιώργος Κοσκινάς

2013 – 2018

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Μαρτίου 12, 2017, in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 Σχόλια.

  1. Εξαιρετική επιλογή και παρουσίαση. Μπράβο κι ευχαριστώ

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: