«Η λάμψη της ασφάλτου»(Electra Glide in Blue) – 1973

electra-glide-in-blue-film-poster-4 electra-glide-in-blue-8

Οι φίλοι του καλτ σινεμά, την θεωρούν σημείο αναφοράς στο είδος! Ορισμό του καλτ, σπουδαία ταινία και πολλά ακόμη. Οι συλλέκτες μέχρι πριν λίγα χρόνια την αναζητούσαν και πλήρωναν όσο – όσο! Ελάχιστα φιλμ έχουν ξεσηκώσει τόσο ντόρο και παράλληλα έχουν κατακεραυνωθεί από τους κριτικούς, την ίδια στιγμή που το κοινό τα αποθέωνε στις αίθουσες εκτός Αμερικής,  ενώ κέρδισε και βραβείο στο φεστιβάλ Κανών!  Πως γίνεται μια κινηματογραφική δημιουργία να προκαλέσει τόσο αντικρουόμενα συναισθήματα; Αν διαβάσετε πιο κάτω, ίσως βρείτε λόγους ή εξηγήσεις, αν και προσωπικά θα σας συμβούλευα να ακολουθήστε απλά το ένστικτο σας και να την δείτε πρώτα. Πλέον, βρίσκεται και μάλιστα και σε blue ray.

electra-glide-in-blue-film-poster-2electra-glide-in-blue-harley

Να ξεκινήσουμε από τον τίτλο. Πολλοί ίσως αναρωτιέστε τι σημαίνει. Την ουσία δεν είναι τίποτα παραπάνω από το υποκοριστικό της μηχανής που βλέπετε πιο κάτω! Κάτι που αρκετοί μηχανόβιοι ονειρεύονται να αποκτήσουν. Μια καλογυαλισμένη και βαμμένη με μπλε ελεκτρίκ χρώμα, Χάρλει Ντάβινσον!

electra-glide-in-blue-film-poster-1 electra-glide-in-blue-film-poster-3

Για ένα τέτοιο όνειρο μιλάει η ταινία, μόνο που πίσω από το μπλε χρώμα βρίσκεται η σκουριά και η σαπίλα ενός κατεστημένου, που ρουφάει τα πάντα μέσα στο μίξερ και φτύνει τον πολτό.  Ένα συνονθύλευμα ξεπλυμένων αξιών, κιτρινισμένων ιδανικών, σχισμένων ονείρων. Η λάθος πορεία που μπορεί να τραβήξει σαν μαγνήτης τα βήματα και όλα να χαθούν στην τροχιά της ανεμοθύελλας. Στεγανά γεμάτα τρύπες, κενά, ρωγμές παντού.  Η απομυθοποίηση του ίδιου του συστήματος εκ των έσω και παράλληλα μια ματιά επάνω από τον «φράχτη», το τοίχος προστασίας, στον έξω κόσμο. Εκεί που σέρνονται τα απομεινάρια μιας αχνής, ασημένιας λάμψης…

electra-glide-in-blue-film-poster-5 electra-glide-in-blue-lobby-card-1 electra-glide-in-blue-lobby-card-2 electra-glide-in-blue-lobby-card-3

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το “Electra Glide in Blue” ίσως να αποτελεί μια απάντηση στο “Easy Rider”, ή ακόμη και την συνέχεια του ειπωμένη από διαφορετικά χείλη. Μια άλλη εκδοχή. Άλλωστε δεν υπάρχει και μεγάλη απόσταση χρονικά, της μιας ταινίας από την άλλη. Ενδεχομένως, να μην υπάρχει απόσταση και σε ότι πρεσβεύει, ή συμβολίζει. Γιατί είναι γεμάτη συμβολισμούς και όχι μια ανούσια, εμπορική προσπάθεια ρευστοποίησης του κινήματος των παιδιών των λουλουδιών. Ο James William Guercio που την σκηνοθέτησε, φρόντισε από την αρχή να κρατήσει αποστάσεις από την τσέπη του αρχικά και έπειτα και από τα ταμεία. Δέχτηκε σαν αμοιβή από τα στούντιο της United Artists ένα(1) μόλις δολάριο, προκειμένου να έχει budget που να καλύπτει την αμοιβή του Conrad Hall, ενός από τους πλέον χαρισματικούς διευθυντές φωτογραφίας που πέρασαν ποτέ από το Χόλλυγουντ! Ποιος είναι ο κύριος; Δείτε και βγάλτε τα συμπεράσματα σας…

http://en.wikipedia.org/wiki/Conrad_Hall

electra-glide-in-blue-lobby-card-4 electra-glide-in-blue-lobby-card-5 electra-glide-in-blue-lobby-card-6 electra-glide-in-blue-lobby-card-7

Τώρα ίσως κάποιοι αναρωτηθείτε, για το βιογραφικό του σκηνοθέτη. Τον James William Guercio τον γνωρίζουν περισσότερο οι θαυμαστές του συγκροτήματος των Chicago, καθώς από αυτόν πέρασε η παραγωγή των πρώτων τους υπέροχων άλμπουμ και λιγότερο οι φίλοι του σινεμά. Και οι φίλοι των Blood Sweat & Tears, ή των The Beach Boys, οφείλουν να του πιστώσουν πολλά για την επιτυχία των συγκροτημάτων, αφού και εδώ οι δουλειά του ήταν εξαιρετική. Ο Guergio ήταν άνθρωπος της μουσικής, με άλλα λόγια. Έπαιξε σαν session μουσικός στους Chad and Jeremy και στον Frank Zappa και δούλευε για λογαριασμό της Columbia Records. Στον κινηματογράφο προσέφερε δύο μόλις φιλμ. Το “Electra Glide in Blue”(1973) και το Second-Hand Hearts(1981). Στο πρώτο, δεν μπόρεσε να αντέξει στον πειρασμό και συμπεριέλαβε στο καστ μέλη των Chicago σε μικρούς ρόλους, δηλαδή τους Peter Cetera(είμαι περίεργος να δω αν θα τον γνωρίσετε, πριν τελειώσει το φιλμ και πέσουν οι τίτλοι τέλους…), Terry Kath, Lee Loughnane και Walter Parazaider!

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Το σενάριο έγραψε ο Robert Boris και την μουσική ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Λογικό θα πείτε, αφού πιο πάνω δίνονται οι απαραίτητες εξηγήσεις. Πρωταγωνιστούν οι Robert Blake, Billy «Green» Bush, Mitchell Ryan, Jeannine Riley και Elisha Cook, όλοι τους σε εξαιρετικές έως υπέροχες ερμηνείες! Ο Blake κέρδισε βραβείο ερμηνείας στις Κάνες αλλά και Χρυσή Σφαίρα! Είναι η κεντρική φιγούρα της ταινίας, πάνω στον οποίον χτίζονται όλες οι αμφιβολίες και η αμφισβήτηση των πλάνων. Χωρίς αμφιβολία είναι η κορυφαία στιγμή της καριέρας του. Το φιλμ δρόμου αυτό του Guercio, γυρίστηκε στην Αριζόνα και συγκεκριμένα στις τοποθεσίες Monument Valley και Fountain Hills. Σε μια σκηνή προς το τέλος του φιλμ, εμφανίζονται επί σκηνής οι Madura, μια φοβερή latin rock μπάντα. Θα σας προέτρεπα να εστιάσετε σαν σκηνές και να εμβαθύνετε μελετώντας τες. Η μια είναι το ντελίριο του μισότρελου Elisha Cook(υποδύεται τον Γουίλι), όταν τον βρίσκουν στην έρημο και η άλλη το ρεσιτάλ του Billy «Green» Bush(υποδύεται τον συνάδελφο του Robert Blake), όταν βγάζει τα πραγματικά του απωθημένα, προς το τέλος… Αν μου ζητούσε κανείς να βαθμολογήσω το “Electra Glide on Blue”, σε μια κλίμακα με μέγιστο το 10, θα έδινα αβίαστα 9. Καλτ είχαμε πει στον πρόλογο; Δεν νομίζω. Η άποψη μου είναι ότι έχουμε μια πολύ ποιοτική ταινία, που για λόγους άγνωστους προς εμένα, της κόλλησαν την ετικέτα αυτής της κατηγορίας.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Δύο αστυνομικοί που περιπολούν με τις μηχανές τους στις έρημες εκτάσεις της Αριζόνα, είναι το επίκεντρο ενός δράματος που τυλίγει στις διαστάσεις του ολόκληρη την περιοχή και πολύ περισσότερους από τους αρχικούς πρωταγωνιστές του. Από την ειρωνική και κυνική τους στάση προς τους χίπις, την αμετροέπεια τους, την έλλειψη προσανατολισμού και την απουσία σωστής κρίσης που τους διακατέχει, θα βιώσουν μια αναρρίχηση στην σκάλα της αυτογνωσίας. Η διαδρομή αυτή θα έχει σαν αφορμή την εύρεση ενός πτώματος σε μια ξεχασμένη καλύβα, κάπου στην μέση του πουθενά. Ο νεκρός μιλάει, όπως και η νύχτα, η έρημος, τα πάντα τριγύρω και αφηγούνται μια ιστορία πιο πολύπλοκη από όσο φαίνεται. Υπέροχη ταινία. Πολύ ξεχωριστή και με περίσσιο θάρρος, αλήθεια και δύναμη.

 

 

Αποκλειστικά για το Cine Oasis 2013 – 2018

Γιώργος Σ. Κοσκινάς

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Φεβρουαρίου 5, 2017, in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: