«Ένα κορίτσι όλο φωτιά»(By the light of the silvery moon) – 1953

by-the-light-of-the-silvery-moon1953-film-poster-5 by-the-light-of-the-silver-moon-5

Εξαιρετικό μιούζικαλ, οικογενειακού τύπου, σε περιτύλιγμα κωμωδίας καταστάσεων και με άρωμα εποχής. Μια από τις κορυφαίες στιγμές στην καριέρα της Doris Day, που εδώ είναι υπέροχα κεφάτη και, με πολύ έξυπνους διαλόγους. Το φιλμ επικεντρώνεται σε μια οικογένεια επαρχιακής πόλης, τονίζει αρκετά τα αρνητικά στοιχεία της δογματικής, μικροαστικής κοινωνίας, αλλά και μοιράζει απλόχερα ξεκαρδιστικές στιγμές με τα παθήματα των πρωταγωνιστών του. Θαυμάσια παραγωγή, προσεγμένη σε όλους τους τομείς, αψεγάδιαστη και με πολύ καλή σκηνοθεσία και σκηνικά.

by-the-light-of-the-silver-moon-6 by-the-light-of-the-silver-moon-7 by-the-light-of-the-silver-moon-9 by-the-light-of-the-silver-moon-22 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-film-poster-2 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-film-poster-3 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-lobby-card-1 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-window-card-2

Ουσιαστικά αποτελεί τμήμα των κωμικών σκετς που έγραψε ο συγγραφέας  Booth Tarkington με γενικό τίτλο Penrod, το 1914 και, δεν αποτελεί τίποτα παραπάνω από μια εκδοχή του γνωστού σε όλους The Adventures of Tom Sawyer(1876), του σπουδαίου Mark Twain. Σε αυτό το μοτίβο χτίζει και ο Tarkington, μόνον που δίνει ακόμη πιο κωμικό χαρακτήρα στα πρόσωπα του έργου του, που θα μπορούσε άνετα να κάνει επιτυχημένη και μακρόχρονη πορεία και σαν θεατρικό, υποβοηθούμενο από τις καταστάσεις και τις διαρκείς παρεξηγήσεις που περιέχει. Σαν βιβλίο γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην Αμερική και, οδήγησε τον συγγραφέα σε δύο ακόμη σειρές καθημερινών κωμικοτραγικών ιστοριών με κεντρικά πρόσωπα τα μέλη της οικογένειας Penrod, τα Penrod and Sam (1916) και Penrod Jashber (1929). Το Χόλλυγουντ που δεν αφήνει τέτοιες ευκαιρίες να πάνε χαμένες, μετέφερε στην μεγάλη οθόνη με την μορφή μιούζικαλ δύο από αυτά, με σχεδόν το ίδιο καστ, μάλιστα. Το “On moonlight bay” του 1951 και, αυτό εδώ, το “By the light of the silvery moon”, δύο χρόνια αργότερα. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για τον συγγραφέα(που μεταξύ άλλων έγραψε και το θαυμάσιο The Magnificent Ambersons, ενώ πήρε και βραβείο Pulitzer ), και την σειρά αυτή των βιβλίων του, ακολουθώντας τους παρακάτω συνδέσμους.

https://en.wikipedia.org/wiki/Booth_Tarkington

https://en.wikipedia.org/wiki/Penrod

by-the-light-of-the-silver-moon-27 by-the-light-of-the-silver-moon-35 by-the-light-of-the-silver-moon-39 by-the-light-of-the-silver-moon-48 by-the-light-of-the-silver-moon-50 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-film-poster-9 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-lobby-card-3 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-lobby-card-5 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-ost by-the-light-of-the-silvery-moon1953-window-card-3 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-window-card-7

Η αφέλεια, η επαρχιακή σεμνοτυφία, η αργή και αβασάνιστη καθημερινότητα, ο κοινωνικός αφορισμός της πρωτοτυπίας και του αυθορμητισμού, έννοιες στις οποίες βασίζονται πολλά από τα ευτράπελα των σκηνών του, κάνει την ταινία του David Butler να ξεφεύγει κάπως από τα κλισέ των μιούζικαλ της εποχής και, το κάνει πολύ έξυπνα, αφού ο σκηνοθέτης καταφέρνει να «κρύψει» πολύ καλά τις ενστάσεις και τους προβληματισμούς του, μέσα σε ένα κλίμα αθωότητας και αγνής αγάπης. Μια τεχνική που συνήθως συναντούσαμε σε καθαρά κοινωνικού τύπου ταινίες της εποχής εκείνης και, δη, δραματικές. Όλοι οι χαρακτήρες υπηρετούν τα τμήματα εκείνα του μικρόκοσμου που εγκλωβίζει και εγκλωβίζεται στα «πρέπει και τα μη». Ο καθωσπρεπισμός, η εξωτερική βιτρίνα μιας αρμονικής, οικογενειακής ζωής,  που δείχνει φαινομενικά να κυλάει αβασάνιστα έξω από τα χιονισμένα παράθυρα, αλλά που τελικά βρίσκει τον τρόπο να φυσήξει δυνατά και, να γκρεμίσει τα τραπουλόχαρτα των επιφυλάξεων και των ενδοιασμών.  Κάπως έτσι δεν γκρεμίζονται και τα πλάνα που κάνουμε χωρίς να την υπολογίζουμε ακόμη και σήμερα; Αυτό ακριβώς λοιπόν, το στοιχείο της διαρκούς ανατροπής, που προσθέτει εμπόδια στους πρωταγωνιστές, είναι και ο έξοχα φιλμαρισμένος ρεαλισμός της ταινίας, που της προσδίδει μια πολύ ιδιαίτερη λάμψη. Πολύ ξεχωριστή.

by-the-light-of-the-silver-moon-62 by-the-light-of-the-silvery-moon-2-6 by-the-light-of-the-silvery-moon-3-6 by-the-light-of-the-silvery-moon-3-11 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-film-poster-4 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-film-poster-6 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-film-poster-10 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-window-card-1 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-window-card-6

Η πρώτη ταινία του Butler που είδα, ήταν θυμάμαι το Bottoms Up (1934), του ’34. Μιούζικαλ και αυτό, με πρωταγωνιστή τον Spencer Tracy. Και σε αυτή την ταινία, έκανε τα ίδια περίπου «παιγνίδια» εννοιών και έξυπνα ντυμένων με τον μανδύα της κωμωδίας καταστάσεων, επιφανειακά εύπεπτων, αλλά με βαθιά νοήματα πίσω τους. Στο Dimples (1936), επένδυσε στην παιδική αθωότητα της Shirley Temple, ενώ Road to Morocco (1942), θέλησε να διασκεδάσει και ο ίδιος, αφήνοντας τους πρωταγωνιστές τους ελεύθερους να αλωνίζουν στα πλάνα και, να βγάζουν το σπουδαίο τους ταλέντο. Άλλωστε, δεν σου δίνονταν συχνά η δυνατότητα φαντάζομαι, να έχεις στα πλατό τους Bing Crosby, Bob Hope και Dorothy Lamour. Επιλεκτικά ξεχωρίζω από την φιλμογραφία του και τα It’s a Great Feeling (1949), Tea for Two (1950), April in Paris (1952, υπέροχα ρομαντικό!), Calamity Jane (1953, με μια φοβερή Doris Day!), King Richard and the Crusaders (1954), και The Girl He Left Behind (1956), όλα τους σχεδόν από την τελευταία του περίοδο, αυτήν του ’50.

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Butler_%28director%29

by-the-light-of-the-silvery-moon-3-21 by-the-light-of-the-silvery-moon-3-35 by-the-light-of-the-silvery-moon-3-39 by-the-light-of-the-silvery-moon-5-1 by-the-light-of-the-silvery-moon-5-10 by-the-light-of-the-silvery-moon-5-18

Ας περάσουμε και στους συντελεστές – πρωταγωνιστές του “By the light of the silvery moon”, αφού στραφούμε πρώτα σε ένα Ελληνικής δημιουργίας ευτράπελο, αυτό της μετάφρασης του τίτλου: «Ένα κορίτσι όλο φωτιά»! Έλεος! Από το λυρικό και γλαφυρό ύφος του “By the light of the silvery moon”, που θα μπορούσε να γεννήσει δεκάδες ταιριαστούς τίτλους και, συγχρόνως να αποδώσει το ύφος και το κλίμα του φιλμ, προτιμήθηκε κάτι εντελώς ανόητο, που ενδεχομένως να παρέπεμπε τους θεατές σε συνειρμούς σεξιστικής κωμωδίας! Θα ήθελα πολύ αν μου δίνονταν η ευκαιρία και ήταν εν ζωή ο «μεταφραστής», να μιλούσα μαζί του και να μου εξηγούσε υπό πιο πρίσμα έπραξε κατ’ αυτό τον τρόπο και, τι τον οδήγησε σε αυτή την «απόδοση»! Για την Doris Mary Ann Kappelhoff, κατά κόσμο Doris Day, δεν υπάρχουν και πολλά να αναφέρουμε, που να μην έχουν ήδη ειπωθεί. Τεράστιο ταλέντο της εποχής, γνήσια εκπρόσωπος του μουσικού θεάτρου και του τρίπτυχου «τραγούδι – χορός – υποκριτική», με μια καριέρα που στις μέρες μας απλά δεν περνάει ούτε από τα πιο τρελά όνειρα των συναδέλφων της να αγγίξουν. Αντίστοιχη περίπτωση και αυτή του Gordon MacRae, που στα μιούζικαλ Oklahoma! (1955) και Carousel (1956), γοήτευσε παγκοσμίως κοινό και κριτικούς. Όσο για τον φοβερό Leon Ames, προσέξτε απλά τις εναλλαγές συναισθημάτων στο πρόσωπο του, αλλά και την απίστευτη ευχέρεια – ευφράδεια λόγου του! Εκπληκτικός καρατερίστας!

https://en.wikipedia.org/wiki/Doris_Day

https://en.wikipedia.org/wiki/Gordon_MacRae

https://en.wikipedia.org/wiki/Leon_Ames

Η Mary Wickes που υποδύεται την οικονόμο της οικογένειας, ο μικρός Billy Gray, που παίζει εξαιρετικά τον ρόλο του μικρού γιου(πως του ξέφυγε του Ντίσνευ;), αλλά και ο ερωτικός αντίζηλος, Russell Arms, είναι αυτοί που για μένα αξίζει να εστιάσετε πάνω τους, στις δικές τους στιγμές συμμετοχής στην φαρσοκωμωδία! Η παραγωγή να πούμε ότι ήταν του William Jacobs, ο Max Steiner έγραψε την μουσική, ο Gus Edwards πρόσθεσε στο βιογραφικό του ένα ακόμη διαχρονικό τραγούδι(By the Light of the Silvery Moon), ο Wilfred M. Cline επέλεξε σκηνές της καθημερινότητας στην διεύθυνση της φωτογραφίας και, η Leah Rhodes  έκανε μια υπέροχη δουλειά στα κουστούμια. Το φιλμ βγήκε από τα στούντιο της Warner Brothers, τα οποία διαμόρφωσε για τις ανάγκες της ταινίας μοναδικά, ο William L. Kuehl !

by-the-light-of-the-silvery-moon-5-46 by-the-light-of-the-silvery-moon-5-56 by-the-light-of-the-silvery-moon-5-58 by-the-light-of-the-silvery-moon-5-68 by-the-light-of-the-silvery-moon-5-76 by-the-light-of-the-silvery-moon1953-book-cover

ΥΠΟΘΕΣΗ

Η ζωή μιας τετραμελούς οικογένειας, με τα μικροκαυγαδάκια και τις κωμικοτραγικές καταστάσεις που βιώνει, γίνεται το επίκεντρο της μικρής επαρχιακής πόλης, όταν ο μελλοντικός σύζυγος της μεγάλης κόρης επιστρέφει από το μέτωπο. Κι ενώ όλοι και ακόμη περισσότερο η ίδια, περιμένουν με ανυπομονησία τον ορισμό της ημερομηνίας του γάμου, ξαφνικά προβάλουν οικονομικοί προβληματισμοί, που οδηγούν στην προσωρινή του αναβολή. Για να ξεκινήσει όμως το απίθανο ρεσιτάλ παρεξηγήσεων, δεν φθάνει μόνον αυτό. Η Γαλλίδα ηθοποιός που φθάνει στην πόλη με τον θίασο της, θα γίνει δίχως να το θέλει ή να το επιδιώξει, η πέτρα ενός σκανδάλου που τελικά… δεν είναι σκάνδαλο, όμως, έχει την δύναμη να ανατρέψει την καθημερινότητα όλων για τα καλά και, να ανακατέψει την ζωή τους!

 

Αποκλειστικά για το Cine Oasis 2016 – 2017

Γιώργος Σ. Κοσκινάς

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Ιανουαρίου 8, 2017, in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: