«Αγάπησα μια κλέφτρα»(Remember the night) – 1940

remember-that-night1940film-poster-2 remember-the-night-01-3

Ρομαντική κομεντί με δραματικά στοιχεία και Χριστουγεννιάτικο χρώμα της Paramount Pictures, που έχει κάτι από εκείνη τη λάμψη των Χολιγουντιανών παραγωγών του ’40. Νομίζω πως ήταν η πλέον παραγωγική δεκαετία του Αμερικάνικου σινεμά, η πιο αντιπροσωπευτική, αλλά και εκείνη του προσέδωσε ταυτότητα ουσιαστικά. Η crooner αυτή ατμόσφαιρα, η αισθητική, οι χώροι, το ντύσιμο, οι μουσικές, τα αυτοκίνητα, όλα θεωρούνται ως μια διαχρονική πλέον κινηματογραφική αξία και, σημείο αναφοράς στο αιώνια γοητευτικό άσπρο-μαύρο που τόσο αγαπούν οι σινεφίλ παγκοσμίως. Το “Remember the night” επιχειρεί να φέρει κοντά κόσμους, να μικρύνει με τον φακό ως όπλο τις αποστάσεις, εδαφικά και κοινωνικά, να απαλύνει την γκρίζα εικόνα του μικρόκοσμου μιας μεγαλούπολης, τοποθετώντας στην άλλη πλευρά της ζυγαριάς πολυκαιρισμένες, θαμπές κορνίζες απ’ το χτες, σε μια ρομαντική επιστροφή στις ρίζες, αναγκαία πολλές φορές για όλους. Άρτια από όλες τις απόψεις, προσεγμένη, νοσταλγική, ενδεικτική της αλλοίωσης που επήλθε στις αξίες, τους κώδικες τιμής και, την ίδια την ζωή εν τέλει, στα χρόνια που ακολούθησαν. Πανέμορφο φιλμ.

remember-that-night1940dvd-2 remember-that-night1940dvd-3 remember-that-night1940film-poster-1 remember-that-night1940film-poster-6 remember-that-night1940window-card-1 remember-the-night-01-29 remember-the-night-01-30 remember-the-night-01-50 remember-the-night-01-63

Αν προσέξει κανείς τα ονόματα των συντελεστών, θα αντιληφθεί τουλάχιστον ως ένα βαθμό και το βάρος που έριξε στην παραγωγή αυτή η Paramount. Το πρωτότυπο σενάριο έγραψε μια μεγάλη μορφή του χώρου ο Preston Sturges. Ήταν το τελευταίο του σενάριο πριν ακολουθήσει σκηνοθετική πορεία, αρχής γενομένης με το The Great McGinty(την ίδια χρονιά – 1940). Έγραψε και διασκεύασε για τον κινηματογράφο και το θέατρο, 45 σενάρια. Ήταν όλα ένα κι ένα. Παραθέτω κάποια ενδεικτικά, που θεωρώ ότι αξίζει να αναζητήσει κανείς και να δει. Child of Manhattan(1933), The Power and the Glory(1933), Twentieth Century(1934), Hotel Haywire(1937), Port of Seven Seas(1938), Broadway Melody of 1940 (1940)Sullivan’s Travels(1941, την οποία και σκηνοθέτησε). Ο Sturges είχε μια πολύ δυναμική παρουσία στις δεκαετίες του ’30 και του ’40, με πολύ εύστοχη κοινωνική κριτική, παλαιομοδίτικη αντίληψη περί ιδανικών και οικογενειακών αξιών, αλλά και λεπτή αίσθηση χιούμορ. Στα σενάρια του απουσίαζαν τα χοντροκομμένα Αμερικάνικα αστεία. Η προσέγγιση του ήταν πιο εκλεπτυσμένη, πιο εξευρωπαϊσμένη. Στο “Remember that night” δράττεται της ευκαιρίας για να συμπτύξει έννοιες μεταξύ τους, πολλές φορές αλληλοσυγκρουόμενες, βάζοντας τες να λειτουργήσουν υπό το ίδιο πρίσμα. Εκεί μάλιστα που είναι εμφανής η διαφοροποίηση από τους περισσότερους συναδέλφους του, έχει να κάνει με την απλούστευση και τον ρεαλισμό των καταστάσεων, στοιχεία απαραίτητα ακόμη και σε κλασικές ρομαντικές κομεντί. Οι χαρακτήρες του πατούν γερά στα πόδια τους, βιώνουν καθημερινά διλήμματα και δοκιμασίες, βλέπουν κι από τις δύο πλευρές το ίδιο νόμισμα. Πολύ ενδιαφέρουσα και προχωρημένη οπτική για τα χρόνια που κυριαρχούσε η ευτυχής κατάληξη, ζητούμενο μάλιστα από πολλά στούντιο. Ο Sturges όμως πίστευε ότι ο θεατής μπορεί να βγει προβληματισμένος και ευχαριστημένος συγχρόνως, από μια κινηματογραφική αίθουσα, κι αυτό έπραξε σε όλες του τις ταινίες. Κάτι που τον έφερε σε διαμάχες ετών με τις μεγάλες εταιρείες παραγωγής, κινδυνεύοντας να καταστρέψει την σταδιοδρομία του.

https://en.wikipedia.org/wiki/Preston_Sturges

remember the night2.indd remember-that-night1940film-poster-3 remember-that-night1940film-poster-4

Remember the Night (1940) Directed by Mitchell Leisen Shown: Poster art featuring Fred MacMurray and Barbara Stanwyck

Remember the Night (1940)
Directed by Mitchell Leisen
Shown: Poster art featuring Fred MacMurray and Barbara Stanwyck

remember-that-night1940lobby-card-1

Remember the Night (1940) Directed by Mitchell Leisen Screenplay: Preston Sturges Shown on the set: Barbara Stanwyck, director Mitchell Leisen, Fred MacMurray

Remember the Night (1940)
Directed by Mitchell Leisen Screenplay: Preston Sturges
Shown on the set: Barbara Stanwyck, director Mitchell Leisen, Fred MacMurray

remember-the-night-01-84 remember-the-night-01-93 remember-the-night-01-94 remember-the-night-01-105 remember-the-night-01-130 remember-the-night-02-8 remember-the-night-02-13

Την σκηνοθεσία του “Remeber the night”, ανέλαβε ο Mitchell Leisen. Για να γίνει αντιληπτή η προσωπικότητα του Leisen, αρκεί να αναφερθεί χαρακτηριστικά ότι διαχειρίστηκε και συνύπαρξε πίσω από τις κάμερες, με ηθοποιούς  μεγάλων δυνατοτήτων, όπως οι Ray Milland, Carole Lombard, Dorothy Lamour, Jean Arthur, Bob Hope, Claudette Colbert, George Raft , Don Ameche, John Barrymore, Mary Astor, Veronica Lake, William Holden, Olivia De Havilland, Marlene Dietrich, Ginger Rogers, Joan Fontaine, Alan Ladd και, Gene Tierney! Με την αφρόκρεμα δηλαδή του Χόλλυγουντ εκείνης της περιόδου. Και μόνο στο άκουσμα των ονομάτων αυτών, καταλαβαίνει κανείς πως δεν έχει να κάνει με έναν σκηνοθέτη της σειράς. Δύο οι χρυσές του δεκαετίες. Αυτές του ’30 και του ’40, όπως και του σεναριογράφου Preston Sturges. Παλιάς κοπής κινηματογραφιστής και ο Leisen(γι’ αυτό ταίριαξαν εξαιρετικά στο “Remember the night” με τον Sturges). Δεν θα τον χαρακτήριζε κανείς ως αμφισβητία, ή αιχμηρό στις τοποθετήσεις του, ή πάλι με πολιτικό λόγο και κριτική διάθεση. Κινήθηκε σε ένα σαφώς πιο ανάλαφρο ρυθμό, με κομεντί, μιούζικαλ, αισθηματικά και φιλμ μυστηρίου. Αυτή η αισιόδοξη όψη της καθημερινότητας και το παιχνιδιάρικο ύφος του(τον θεωρώ ιδανικό για κωμωδίες καταστάσεων), είχε πολύ μεγάλο κοινό. Γι’ αυτό και διέγραψε μια λαμπερή πορεία στον χώρο. Ταινίες του που αξίζει να δει κανείς, τα Bolero(1934), Four Hours to Kill!(1935), Swing High, Swing Low και, Easy Living(αμφότερα του ’37), Remember the Night(1940), Arise, My Love(1940 και αυτό), No Time for Love(1943), Lady in the Dark(1944), Golden Earrings(1947) και, Dream Girl(1948). Συνεργάστηκε σε πολλές ταινίες με τους Fred MacMurray, Ray Milland, Paulette Goddard και, Claudette Colbert. Ήταν η αγαπημένη του τετράδα ηθοποιών, μόνο που ανεξήγητο σε μένα για ποιό λόγο, δεν γύρισε ποτέ ταινία και με τους τέσσερις. Ο Leiser υπηρέτησε την βιομηχανία του θεάματος και μια άλλη, λιγότερο γνωστή σε πολλούς, ιδιότητα. Αυτή του ενδυματολόγου.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitchell_Leisen

remember-the-night-02-20 remember-the-night-02-30 remember-the-night-02-61 remember-the-night-02-115 remember-the-night-02-117 remember-the-night-02-218 remember-the-night-02-284

Πάμε και στους υπόλοιπους συντελεστές. Ο άλλοτε ταγματάρχης του Αμερικάνικου πεζικού Ted Tetzlaff, ήταν από τους διευθυντές φωτογραφίας που ξεχώρισαν στο διάστημα 1942 – 1945. Με μόλις μια υποψηφιότητα(για την αριστουργηματική του δουλειά στο The Talk of the Town του ’42), αλλά και με πλήθος άλλων αξέχαστων εμπνεύσεων σε επιτυχημένες παραγωγές της περιόδου, μπορεί δικαιωματικά να καταχωρηθεί στην λίστα των παραπονούμενων από πλευράς αναγνώρισης. Από το 1949 κι έπειτα, πέρασε και πίσω από τις κάμερες, σκηνοθετώντας εξαιρετικά φιλμ( The Window, The White Tower, Gambling House κ.α.). Στο μοντάζ τώρα, συναντάμε τον σπουδαίο Doane Harrison, που κατέπληξε με την τεχνική του στα The Major and the Minor (1942) και, Sabrina (1954). Κι αυτός αδικημένος. Τρείς υποψηφιότητες, κανένα βραβείο. Και, αναφερόμαστε στα Five Graves to Cairo (1943) The Lost Weekend (1945) και, Sunset Boulevard(1950), που το μοντάζ του ήταν για να διδάσκεται σε σχολές. Την μουσική επιμέλεια, είχε ο Γερμανικής καταγωγής μουσικοσυνθέτης Frederick Hollander, διάσημος για το «Falling in Love Again (Can’t Help It)» από τον “Γαλάζιο Άγγελο”, αλλά και για δεκάδες άλλες υπέροχες μελωδίες, που έγραψε και τραγουδήθηκαν από τους Bing Crosby, Dorothy Lamour, Deanna Durbin και πολλούς άλλους. Και οι τρείς πιο πάνω, έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό στο “Remember the night”, ανεβάζοντας την παραγωγή επίπεδο με την δουλειά τους.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Tetzlaff

https://en.wikipedia.org/wiki/Doane_Harrison

https://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Hollaender

remember-the-night-02-352 remember-the-night-02-401 remember-the-night-02-418 remember-the-night-02-437 remember-the-night-02-469 remember-the-night-02-484

Η ταινία βασίζεται στην δυναμική και την ευαισθησία του πρωταγωνιστικού διδύμου, οι οποίοι συγκεντρώνουν την περισσότερη ώρα το φως των προβολέων. Το σενάριο έχει μια θεατρική υφή, ως εκ τούτου και μικρές απαιτήσεις από άποψης χώρων. Κάτι που δεν του περιορίζει όμως τις δυνατότητες. Οι Barbara Stanwyck και, Fred MacMurray, παλιοί γνώριμοι από την κινηματογραφική τους συνύπαρξη σε πολλά φιλμ, διαθέτουν την χημεία και το ταλέντο για να συνθέσουν ένα έξοχο δίδυμο. Κινούνται με άνεση και, υποκριτική ωριμότητα. Συμπληρώνονται ιδανικά σχεδόν ως χαρακτήρες, με κοινό σημείο το στοιχείο του χιούμορ, που κάποιες φορές φλερτάρει με τον κυνισμό. Σε αυτό βοηθούν και οι ρόλοι, που φροντίζουν να τους τοποθετήσουν στις αντίπερα όχθες του νόμου. Ο νέος και ανερχόμενος βοηθός εισαγγελέα, φιλόδοξος αλλά και συγκροτημένος, με σεβασμό στις οικογενειακές αρχές, έχοντας αναρριχηθεί μέσα από σκληρή δουλειά, διατηρώντας την ακεραιότητα του, θα βρεθεί ξαφνικά μπροστά σε μια άκρως αντίθετη προσωπικότητα. Μια γυναίκα που δίχως υποκριτικά πέπλα, καμαρώνει τον ρεβανσισμό της προς την κοινωνία, θεωρώντας εαυτόν θύμα των καταστάσεων και της άρνησης, με μια μοιρολατρική παραδοχή, που όμως κρύβει στο βλέμμα της την μελαγχολία και την μοναξιά. Η συνάντηση τους θυμίζει κάτι από την αντίδραση δύο αντίθετων μαγνητικών πόλων. Και οι δύο είναι θαυμάσιοι στους ρόλους τους. Ο MacMurray πλησιάζει την ρομαντική κομεντί ίσως περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ενώ η Stanwyck είναι… η Stanwyck που όλοι ξέρουμε. Σταθερά ποιοτική και πειστική σχεδόν σε κάθε της ρόλο, βγάζει και εδώ προσωπικότητα. Θαυμάσια και η Beulah Bondi(μητέρα του νεαρού βοηθού εισαγγελέα), που εκπροσωπεί μια άλλη εποχή, ένα άλλο σινεμά. Έξοχοι και οι καρατερίστες Sterling Holloway, Willard Robertson. Ταιριαστή η απόδοση του τίτλου στα Ελληνικά, “Αγάπησα μια κλέφτρα”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Barbara_Stanwyck

https://en.wikipedia.org/wiki/Fred_MacMurray

remember-the-night-01-10 remember-the-night-02-3 remember-the-night-02-156 remember-the-night-02-230 remember-the-night-02-292 remember-the-night-02-458

ΥΠΟΘΕΣΗ

Τι κοινό μπορεί να έχουν μια κοινή κλέφτρα και ένας φιλόδοξος βοηθός εισαγγελέα; Με φόντο την εορταστική, χειμωνιάτικη Νέα Υόρκη, που ετοιμάζεται να υποδεχτεί τις ημέρες των Χριστουγέννων, θα έχουν κι οι δύο τους την ευκαιρία να το διαπιστώσουν. Ένα κυνικό παιχνίδι ανθρωπίνων συναισθημάτων, θα οδηγήσει τον νεαρό δημόσιο κατήγορο να ζητήσει αναβολή της δίκης για την δεύτερη μέρα του νέου χρόνου. Οι τύψεις όμως, θα του δώσουν την ευκαιρία να επανορθώσει, βγάζοντας με εγγύηση την κατηγορούμενη και, συνοδεύοντας την για τις ημέρες των εορτών μέχρι τον τόπο καταγωγής της. Κι εκεί, θα συμβεί το μοιραίο…

Αποκλειστικά για το Cine Oasis 2016 – 2017

Γιώργος Σ. Κοσκινάς

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Δεκεμβρίου 31, 2016, in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: