ΚΛΑΣΣΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ – «ODDS AGAINST TOMORROW» (1959)

ODDS AGAINST TOMORROW FILM POSTER 0

Ο Ρόμπερτ Ράιαν πάιζει τον Ερλ Σλειτερ, ένας κυκλοθυμικός βίαιος βετεράνος ο οποίος μετά τη δολοφονία ενός άνδρα ζει στο περιθώριο, με την αγαπημένη του που παίζεται από Shelley Winters, η οποία τον στηρίζει οικονομικά. Αλλά Ο Ερλ δεν μπορεί να χωνέψει ότι υποστηρίζεται από μια γυναίκα, δεν είναι πια νέος, δεν πηγαίνει πουθενά εκτός από τα μπάρ. Είναι λαμπρός ως σταναχωρός ταραγμένος βετεράνος με μια ανεξέλεγκτη οργή και φυλετικο μίσος, που όμως εχει μια τρυφερότητα στο να προσελκύει και να διατηρεί σχεσεις με μια αξιοπρεπή γυναίκα, που όταν όμως φιλονικούν με την πρωτη ευκαιρία την απατάει.

ODDS AGAINST TOMORROW FILM POSTER 1

Ο Χαρυ Μπελαφόντε παίζει ένα νεαρό μαύρο μουσικό της τζαζ, τον Τζόνι Ινγκραμ, ένα εθισμένο στα στοιχημάτα, που εχει πιαστεί στα νυχια σε τοπικό κακοποιού (Μπάκο) και δεν μπορεί να βρει Τα χρήματα να τον ξεπληρώσει. Ο Μπερκ χρειάζεται οπωσδήποτε ένα μαυρο στην ληστεία για να υποδυθει ένα μαύρο σερβιτόρο που είναι απαραίτητος για το σχέδιό του.

Όμως και οι δύο εχουν τις αντιρρήσεις τους και θα πρέπει ο Μπερκ με θεμιτά και αθέμητα μέσα να τους πεισει να συμμετασχουν την «ονειρική» ληστεία που δεν θα είναι και τόσο «ονειρικη»…. Συνεχεια επι της οθόνης.

ODDS AGAINST TOMORROW BOOK COVER

Το καστ είναι ομοιόμορφα ισχυρό, με ένα νεαρό Μπελαφοντε που κρατά το δικό του χαρακτηρα και με τους βετεράνους Μπεγκλεϋ και Ράιαν.

Ο Μπελαφόντε σε μια διαφοροποιημένη εικόνα αποτυπώνει πειστικά τις αντιφάσεις ενός άνδρα που είναι δεσμιος από την συνήθεια τυχερών παιχνιδιών αλλά και που αγαπάει την οικογένειά του πολύ.

Ο Μπεγκλεϋ είναι τέλειος αλλά απελπιστικα αφελής όμως εγκέφαλος.

Η Γκλόρια Γκραχαμ ως μια νεαρή μητέρα και γειτονισσα, είναι αξέχαστη σε ένα μικρό ρόλο, που διεστραμμένα έλκεται από αυτή την κοχλάζουσα βία. Η σκηνή της αποπλάνησης είναι γεμάτη με ένα άγριο ερωτισμό.

ODDS AGAINST TOMORROW FILM POSTER 2
Το «Odds agaist tomorrow» είναι ένα έργο τέχνης: πραγματικά το αποκορύφωμα του φιλμ νουάρ και αξίζει πολύ μεγαλύτερη αναγνώριση όχι μόνο ως μια άψογη ταινία, αλλά ως προάγγελος του νέου εφεύρετη του νουάρ στη δεκαετία του ’60 από τον Sam Fuller στο Χόλιγουντ και του Μέλβίλ στη Γαλλία . Οι περισσότεροι σχολιαστές βλέπουν το Touch of evil (1958) του Ορσον Ουελς ως το αποχαιρετιστήριο φιλμ νουάρ του κλασικού κύκλου, αλλά στο μυαλό μου ότι η διασυνοριακή τοποθέτηση της ταινίας και μη αστική τοπική δεν αντανακλά πραγματικά τη μεγάλη αποξένωση της πόλης που διακρίνει τον κλασικό κύκλο του νουαρ .Στο «Odds agaist tomorrow», η Νέα Υόρκη και το βιομηχανικο περιθώριο της είναι οι οιονεί-πρωταγωνιστές που φιλοξενούν την αγωνία και την απελπισία της ζωής έξω από το κεντρικο ρευμα – τα πικρά όνειρα της τελευταίας μεγάλης ληστείας που θα καθορίσει τα πάντα. Αλλά όπως πάντα στο συμπαν του νουάρ η αδυσώπητα ντετερμινιστική μητρόπολη με ιδιότροπη μοίρα κλωτσάει αυτά τα όνειρα έξω από το ρινγκ

ODDS AGAINST TOMORROW FILM POSTER 4

Ο θεατρικός Βρετανός συγγραφέας Philip French στον Observer το 2009 αναφέρει ότι το «Odds agaist tomorrow»(1959), «ήταν η αγαπημένη ταινία του Jean-Pierre Melville, που την είδε 120 φορές πριν σκηνοθετησει του νουάρ αριστούργημα Le Deuxieme soufle [1966]».

«Δεν υπάρχει καμία ιδέα, καμία θεωρία, δεν υπάρχει τρόπος ζωής που δεν μπορεί να αναδιαμορφωθεί, να φωτίστεί και γίνει πιο ανθρώπινη από την οποία να υπόκειται στην φαντασία και την κριτική του καλλιτέχνη. » Abraham Polonsky

ODDS AGAINST TOMORROW LOBBY CARD 7
Πηγή:filmsnoir.net, imdb.com, wikipedia.org

Σχόλια – Manosl

Πέρα απο τους άλλους ηθοποιούς της ταινίας (Ρομπερτ Ράιαν, Σέλεϋ Γουιντερς, Εντ Μπεγκλεϋ, Γκλορια Γκραχαμ, που έμεις οι ρέκτες του παλιου σινεμά τους εχουμε δει και θαυμάσει σε πολύ καλους ρολους και υποκριτικές) αξίζει να κάνω μνεία και τον Χάρυ Μπελαφόντε που ηταν γνωστός κυρίως για την καριέρα του ως μουσικός και τραγουδιστής μου μεσουρανισε στην δεκαετία του ’60 και του’70

Πολύ καλός ως ηθοποιός, είναι η πρώτη ταινία του που βλέπω, που μου άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις.

Καλιτεχνης με αριστερές ιδέες (ινδαλμα του ο ηθοποιός τραγουδιστής κομμούνιστής ακτιβιστης Πωλ Ρομπεσον) γνωστός για τον πολιτικό και ανθρωπιστικό τπυ ακτιβισμό. Γεννημένος το 1927 στο Χαρλεμ της Νέας Υόρκης.

ODDS AGAINST TOMORROW FILM POSTER 3 ODDS AGAINST TOMORROW FILM POSTER 5

Η ταινία είναι γροθιά στο μαλακό υπογάστριο της κοίνωνίας των ΗΠΑ στα τέλη της δεκαετίας του ’50. Ο σκηνοθέτης Ρομπερτ Γουάιζ «κτίζει» μια πολύ ωραία ταινία βασιζόμενος στο σενάριο των Abraham Polonsky και Nelson Gidding οι οποιοι βασίστηκαν στην ομόνυμη νουβέλα του William P. McGivern. Πέρα από τους διαλόγους όπου μέσα από πολύ καλές γωνίες λήψης αλλά και σωστή καθοδήγηση των ηθοποιών, στο τελευταίο μέρος της ταινίας «παίζει» με την λήψη μακρυνων πλάνων δείχνωντας γλαφυρά τα όποια συναισθήματα των ηρώων. Η σκηνή στο πάρκο που ο Μπερκ θέτει τις προτάσεις του στον Μπάκο είναι υπέροχα δημιουγημένο από τον Γουάιζ

Θέτει ωμα τα αδιέξοδα που είχε η κοινωνία: όπως φυλετικές διακρίσεις, τζόγος, διαπροσωπικές σχέσεις, εγωκεντρισμό. Δείχνει την νέα γενιά με τα πρώτα δειγματα του μη σεβασμου των μεγαλυτέρων αλλά και το ότι αυτή αρχίζει να δημιουργεί ένα δικό της κόσμο, προβληματισμένη και απόκομμένη από τα αδιέξοδα που τις αφησαν οι προηγουμενες γενεές.

Όταν πρωτοείδα την ταινία μου άφησε μια στυφή γεύση στο στόμα και ένα κόμπο στο στομάχι. Εϊναι απο τις ταινίες που έχουν κάτι να σου αφήσουν, να σε προβληματίσουν για να σκεφτείς το αυριο, ασχετα με την ηλικια που είσαι. Είναι διαχρονική με την ευρεία έννοια του όρου.

Οι φωτογραφίες της ταινίας ακολουθούν στο πιο κάτω slide show.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Τα σπάνια lobby cards  της ταινίας ακολουθούν στο πιο κάτω slide show.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Ένας αποταχθείς πρώην αστυνομικός στα πρόθυρα του γήρατος σχεδιάζει μια ονειρική ληστεία για να την εχει ως αποκουμπι, και χρειάζεται δύο απελπισμένους άνδρες για να τον βοηθήσουν να την κάνει πράξη. Ο πρώην αστυνομικός, ο Ντειβ Μπερκ, που παίζεται από Ed Begley, κινείται από άγρια αισιοδοξία σε μια ηρεμη απόγνωση, κάνει την έρευνα του, καθώς και βρίσκει δύο τύπους που είναι αρκετά πεινασμένοι για να «τσιμπήσουν» το δόλωμα.

VIDEO

http://www.youtube.com/watch?v=mxZmJNzfOkQ

Καλη θέαση Manosl

MORE CINE OASISΠερισσότερες πληροφορίες στο kostis7601@gmail.com.

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

manosl

2013 – 2014

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .

Posted on Σεπτεμβρίου 15, 2014, in 1959, Film Noir, Φίλμ Νουάρ and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: