ΚΛΑΣΣΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ – ΣΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ(“Gun Fury” – 1953)

Τυπικό `50s Αμερικάνικο γουέστερν, αλλά με πολύ ενδιαφέρον, αφού προσθέτει στοιχεία στο είδος και δεν περνάει με τίποτα απαρατήρητο. Εξαιρετικές ερμηνείες, πολύ πειστικές, σπουδαίοι σταρ και μια σφιχτή σκηνοθεσία, από έναν εκ των κορυφαίων που φιλμάρισαν γουέστερν ποτέ, το συγκαταλέγει στα κορυφαία εκείνης της δεκαετίας. Στην Αμερική πήγε πολύ καλά εισπρακτικά και απέσπασε θετικές κριτικές. Έγινε ένα από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά και βοήθησε τους πρωταγωνιστές του να πάρουν σημαντικούς ρόλους στην συνέχεια της καριέρας τους. Στην χώρα μας, έπεσε θύμα της μετάφρασης, αφού το «Στα σύνορα του Μεξικού», το κάνει να φαίνεται αδιάφορο και σίγουρα δεν είναι αντιπροσωπευτικός, αφού περιγράφει μόνο το σκηνικό, πάνω στο οποίο διαδραματίζεται ένα μέρος της περιπέτειας. Το Gun Fury είναι μια πολύ όμορφη γουέστερν δημιουργία, με πολλές πρωτοτυπίες.

Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά. Μια μεγάλη μορφή των Αμερικάνικων στούντιο, ο Raoul Walsh, βρίσκεται πίσω από το φιλμ. Ο μεγάλος αυτός σκηνοθέτης άφησε πίσω του ένα σημαντικό έργο. Διαβάστε πιο κάτω μερικές, ενδεικτικά, από τις ταινίες που σκηνοθέτησε, σε σχέση με τα γουέστερν πάντα.

The Birth of a Nation (1915)

The Big Trail (1930) με τον πρώτο μεγάλο ρόλο του John Wayne

Klondike Annie (1936) με τους Mae West και Victor McLaglen

Cheyenne (1947) με τους Dennis Morgan και Jane Wyman

Silver River (1948) με τον Errol Flynn

Colorado Territory (1949), ένα remake του High Sierra με τους Joel McCrea, Virginia Mayo, Dorothy Malone, και Henry Hull

Distant Drums (1951), καταπληκτικό γουέστερν, μέσα στους βάλτους του Μισσισσιππή, με του ινδιάνους Σεμινόλες και έναν καταιγιστικό ρυθμό!

The Sheriff of Fractured Jaw (1958)

Για να είμαστε όμως δίκαιοι και για να δώσουμε λιγάκι από το εύρος των ταινιών που σκηνοθέτησε, σας παραθέτουμε ακόμη μια ενδεικτική λίστα.

 The Thief of Bagdad (1924), με τους Douglas Fairbanks, και  Anna May Wong

The Roaring Twenties (1939) με τους James Cagney και Humphrey Bogart. Μια από τις κορυφαίες γκανγκστερικές ταινίες, όλων των εποχών!

They Drive by Night (1940) με τους George Raft, Ann Sheridan, Ida Lupino, και Humphrey Bogart

High Sierra (1941) με τους Ida Lupino και Humphrey Bogart

Captain Horatio Hornblower (1951) με τους Gregory Peck και Virginia Mayo

The Tall Men (1955) με τους Clark Gable και Jane Russell

The Naked and the Dead (1958), με τον Cliff Robertson

Esther and the King (1960)

Νομίζω ότι τώρα έχετε μια ιδέα, περί τίνος σκηνοθέτη αναφερόμαστε. Προσωπικά θεωρώ τον Walsh σαν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της δεκαετίας του 1910 και αυτών των 1930 και 1940, αφού γνώρισε και δημιούργησε, στα χρόνια του βωβού κινηματογράφου, αλλά επιβίωσε των αλλαγών και συνέχισε να προσφέρει και στα επόμενα χρόνια. Μεγάλη προσωπικότητα. Αν διαβάσετε συνεντεύξεις των Τζών Χιούστον και Τζών Φόρντ, θα διαπιστώσετε πόσο τους επηρέασε και σε τι εκτίμηση τον είχαν, χτίζοντας τον δικό τους μύθο. Πάμε και στους υπόλοιπους συντελεστές της σημερινής ταινίας.

Ο Roy Huggins ανέλαβε το σενάριο, μαζί με τον  Irving Wallace. Λιτή, αλλά πολύ καλή η φωτογραφία του Lester White, που έχει φοβερό υλικό μπροστά από τον φακό. Μοντάζ από τους Jerome Thoms και James Sweeney, για σεμινάριο και Columbia Pictures, πίσω από τα 83 έγχρωμα λεπτά του φιλμ. Ντεμπούτο, 11 Νοεμβρίου του 1953. Η παραγωγή ήταν του Lewis J. Rachmil. Πρωταγωνιστούν, οι Rock Hudson, Donna Reed, Leo Gordon, Lee Marvin και Neville Brand. Όπως σας είπα και πιο πάνω, οι ερμηνείες τους είναι πολύ καλές. Ο Hudson είναι σταθερά καλός(από τους πιο ποιοτικούς `50s ηθοποιούς), η Reed έχει τη στόφα της μεγάλης σταρ και το δικαιολογεί σε κάθε πλάνο, ο Gordon,αν και καρατερίστας, είναι εξαιρετικός, ο Brand ένας από τους καλύτερους «κακούς» που είδατε ποτέ σε γουέστερν, και ο Marvin, αν και εμφανίζεται σε 2-3 κοντινά όλα κι όλα, είναι απίθανος! Δε θα δυσκολευτείτε να τον γνωρίσετε, αλλά κι αυτό, αν συμβεί, απλά κλείστε για 1-2 λεπτά τα μάτια και ακούστε τη φωνή του!

Για να δούμε και την υπόθεση του φιλμ. Οι πρωτοτυπίες ξεκινούν από νωρίς. Το σενάριο είναι αυτό που επιτρέπει να γίνουν ορατές από τα πρώτα λεπτά. Η ιδέα της καταδίωξης, αφού ουσιαστικά για μια τέτοια ταινία μιλάμε, στα αφιλόξενα και άνυδρα τοπία, κοντά στα σύνορα με το Μεξικό, η οποία καταλαμβάνει σχεδόν ολόκληρη την διάρκεια του φιλμ, είναι έξυπνη. Ακόμη πιο ευρηματική όμως, είναι η προσθήκη του κίνητρου και των διωκτών. Ο νεαρός Νότιος ράντσερ, που έρχεται με την ταχυδρομική άμαξα, για να συνοδέψει την μέλλουσα σύζυγο του στην Καλιφόρνια, είναι αυτός που θα κυνηγήσει τους απαγωγείς της! Μαζί του ένα πρώην μέλος της συμμορίας, που έχει δικούς του ανοιχτούς λογαριασμούς, αλλά κι ένας Ινδιάνος, που ζητάει εκδίκηση για τον θάνατο της αδελφής του. Αυτή η ασυνήθιστη παρέα δημιουργεί μια πολύ ενδιαφέρουσα ερμηνευτική πρόκληση και μια ακόμη πιο ενδιαφέρουσα κινηματογραφική άποψη.

Οι πρωταγωνιστές είναι σχεδόν όλοι τους Νότιοι, στην μετά εμφυλίου περίοδο, αλλά με τα σημάδια τους ο καθένας απ` αυτήν. Η διαφοροποίηση των χαρακτήρων και η στάση ζωής του καθενός, προσδίδουν ένα ακόμη κίνητρο, αυτή τη φορά για τον θεατή. Ο σκληρός αρχηγός της συμμορίας δεν έχει αποδεχτεί την ήττα και καταφεύγει σε μια ατέρμονη και άνευ ουσίας εκδικητική στάση απέναντι στους νικητές. Μια στάση που θα γίνει σύντομα προσωπική υπόθεση και, απ` το μίσος για τους Βορείους, θα περάσει την διαχωριστική γραμμή και θα βρεθεί σε αυτό για την ίδια την κοινωνία, μεταμορφωμένος πια σε έναν στυγνό παράνομο. Όπως αφηγείται μάλιστα χαρακτηριστικά, σε μια από τις καλύτερες ατάκες του φιλμ, «στον Νότο επιβίωσαν 3 τύποι ανθρώπων. Οι σακάτηδες, οι νεκροί και οι παράνομοι. Εγώ είμαι ολόκληρος και δεν με κλαίει κανείς…» Ο νεαρός γαιοκτήμονας είναι εντελώς αντίθετος με όλα αυτά και πιστεύει στην δύναμη του λόγου, παρά σε αυτήν του πιστολιού. Εκεί θα έρθει για να προστεθεί και ο παράνομος με αρχές. Είναι αυτός που θα συγκρουστεί με τον αρχηγό της συμμορίας και θα αποτελέσει ίσως το κίνητρο του δεύτερου, για να ξεκινήσει αυτή την αναίτια αιματοχυσία και την καταδίωξη.

Αυτός ο τρόπος, που ξεδιπλώνει το σενάριο ο Walsh, και που ανασύρει αξίες και κώδικες τιμής, μεταξύ τόσο ασύμβατων ανάμεσά τους χαρακτήρων, είναι μοναδικός. Από μόνος του είναι αρκετός, για να δώσει τη λάμψη που χρειάζεται στην ταινία, προκειμένου να την κάνει να διαφέρει από τις τόσες αξιόλογες όμοιές της, που γυρίστηκαν κατά κόρον εκείνα τα χρόνια. Πολύ καλή η σκηνή της ανταλλαγής αιχμαλώτων, όπως και τα πλάνα πάνω από την ταχυδρομική άμαξα. Αν, αντί για τον Hudson(όχι ότι είναι κακός), είχαμε έναν James Stewart, η ακαδημία σίγουρα θα είχε δώσει κάποια υποψηφιότητα για βραβείο Όσκαρ, αφού είναι γνωστές οι προτιμήσεις που είχε ανέκαθεν και τα στεγανά, μέσα από τα οποία λειτουργούσε(και θα λειτουργεί). Θα περάσετε όμορφα, βλέποντας το “Gun Fury”, δίχως να βαρεθείτε από περιττές σκηνές. Ο ρυθμός της είναι πολύ γρήγορος και δεν κουράζει σε κανένα σημείο. Αν τα Αμερικάνικα γουέστερν έπαιρναν τόσο πρωτότυπα σενάρια, ρίσκαραν λιγάκι και είχαν τόσο καλές ερμηνείες, θα μπορούσαν να εξελιχθούν σαφώς καλύτερα, ώστε να αντιδράσουν με μεγαλύτερη επιτυχία στην Ιταλική εκδοχή, στα τέλη της δεκαετίας του`60.

 

Οι εικόνες από την ταινία είναι από το προσωπικό αρχείο του συντάκτη και όχι προϊόν αναζήτησης στο διαδίκτυο.

Δύο Χαρακτηριστικά trailer, που έφτιαξαν οι συντελεστές του TCM. Μπορείτε να τα δείτε ακολουθώντας τον σύνδεσμο. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν άλλα διαθέσιμα στο διαδίκτυο.

http://www.tcm.com/mediaroom/video/317192/Gun-Fury-Movie-Clip-Try-The-Other-Way.html

http://www.tcm.com/mediaroom/video/317185/Gun-Fury-Movie-Clip-Out-Of-Arizona.html

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Ιουλίου 28, 2012, in 1953, Columbia Pictures, Donna Reed, Gun Fury, History of Cinema, Αφιερώματα, Η Ιστορία του Σινεμά, Κλασσικές Ταινίες, Λη Μάρβιν, Ντόνα Ρήντ, Ραούλ Γουώλς, Ροκ Χάτσον, Ταινίες Γουέστερν, Lee Marvin, Raoul Walsh, Rock Hudson, Tributes, Western Films and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: