“13 ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΖΗΤΟΥΝ ΕΝΟΧΟ» (“THE WRONG MAN” – 1956)

Κερασάκι στην φιλμ – νουάρ τούρτα μας, η σασπένς οπτική του κ. Χίτσκοκ! Το “Wrong Man” του 1956, ανήκει σε εκείνη την – μικρή είναι αλήθεια – κατηγορία των αστυνομικών, ασπρόμαυρων φιλμ, που μπλέκουν το βρώμικο, εγκληματικό γαιτανάκι καταστάσεων, με την αγωνία και τα απρόβλεπτα γεγονότα. Είναι δηλαδή ο τομέας του Χίτσκοκ! Εκεί που διέπρεψε και για χάρη των δημιουργιών του, κέρδισε μια θέση στο σινέ – πάνθεον! Η ταινία για την οποία θα μιλήσουμε σήμερα, ήταν μια καθαρή ανάμειξη του μετρ της σεναριακής ζάλης, στον χώρο(ενδεχομένως και τον χορό!), του νουάρ. Η συνεισφορά του; Ίσως…

Κάθε καλό νουάρ(και όχι μόνον), χρειάζεται μια δυνατή ιστορία. Για το “Wrong Man”, αυτό το ανέλαβε ο κ. Maxwell Anderson. Ύφανε λοιπόν ένα πολύπλοκο ιστό, που στην συνέχεια μαζί με τον σεναριογράφο Angus MacPhail, αφού τον πέρασαν από το απαραίτητο ντεκουπάζ(δημιουργία διαλόγων, μετατροπές για να μπουν και οι κάμερες, κλπ), σέρβιραν έτοιμη(;) δουλειά στον Χίτσκοκ. Ή δεν ήταν ακριβώς έτσι; Μήπως κι ο σκηνοθέτης θέλησε να προσθέσει μερικές πινελιές; Νομίζω ότι πρέπει να έγιναν όλα αυτά συγχρόνως, σε πολύ σωστή δοσολογία, τόση ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι πέραν του δέοντως ελκυστικό! Για να συμβούν όμως αυτά, χρειάστηκε ο Alfred Hitchcock να αφήνει κάθε τόσο την σκηνοθετική καρέκλα του και να συμμετέχει στην παραγωγή. Επίσης, χρειάστηκε ξανά τις υπηρεσίες του πιστού του συνεργάτη Bernard Herrmann, ο οποίος δήλωσε κι εδώ παρόν, με τις μουσικές του. Στις επιλογές των πλάνων, αυτές που δίνουν Όσκαρ στην φωτογραφία μιας ταινίας, είχαμε τον Robert Burks, ενώ με τις μέρες έκατσε για να μοντάρει τα πλάνα, ο George Tomasini. Στα 1,2 εκατομμύρια δολάρια του budget, ξηλώθηκε και η Warner Bros. Το φιλμ, προβλήθηκε στις 22 Δεκεμβρίου του`56 και δεν ξέρω αν ήταν αυτό ακριβώς που περίμεναν οι θεατές, για παραμονές Χριστουγέννων! Όμως, το τίμησαν δεόντως και έκοψε με το καλημέρα που λέμε, εισητήρια αξίας 2 εκατομμυρίων δολλαρίων! Not bad!

105 λεπτά, είναι αρκετά για να χαθούμε στην μαγεία του σεναρίου αυτού! Όπως πάντα σχεδόν έτσι και εδώ, δεν είχαμε παρά μια απλή ιδέα, που όμως εκτυλίσσεται σε εφιάλτη! Σας θυμίζει κάτι; Ε τότε, μάλλον έχετε δει κι άλλες ταινίες του Χίτσκοκ! Μέγας ψυχοβγάλτης! Σε πάει Αθήνα μέσω Καίρου! Είναι από τα φιλμ αυτά που αν χάσεις 5-6 λεπτά διαλόγων στην αρχή, καλύτερα να μην το δεις καθόλου, αφού στην συνέχεια διαπιστώνεις ότι δεν ξέρεις τι γίνεται και γιατί! Ο τρόμος είναι παντού, οι γωνίες και τα στενά σοκάκια κρύβουν …τα πάντα και οι σκιές παίρνουν ασύληπτα σχήματα! Οι γωνίες απ` όπου φιλμάρει ο Χίτσκοκ, σε ξαφνιάζουν όσες φορές κι αν δεις την κάθε του ταινία! Πόσο μάλλον εδώ, όπου δίνει κυριολεκτικά ρεσιτάλ! Σαν να θέλει να νικήσει τον εαυτό του… Η μουσική, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αναγνώριση του συνολικού του έργου, είναι για ακόμη μια φορά καταλυτική. Φορτίζει και αποφορτίζει, σαν ένα μπαλόνι που φουσκώνει και ξεφουσκώνει, κάθε σκηνή! Δείτε μερικά λεπτά χωρίς ήχο και θα είναι σαν μην είδατε τίποτα! Ας τα αφήσουμε όμως όλα αυτά, τα επαινετικά περί Χίτσκοκ σχολής, για να περάσουμε στην ίδια την υπόθεση και τους πρωταγωνιστές.

Το 1956, όταν ο Henry Fonda δέχονταν τον ρόλο του βασικού πρωταγωνιστή, είχε ήδη αφήσει άναυδους τους θεατές και τους κριτικούς, με τις ερμηνευτικές του ικανότητες, σε φιλμ σαν τα The Grapes of Wrath(1939 – εκπληκτικό! Θα αναφερθούμε σε ξεχωριστό άρθρο σε αυτό το φιλμ), The Ox-Bow Incident(1944), The Fugitive(1947), Fort Apache(1948) και Jigsaw(1949). Χαρακτηριστικά και μόνο, τα αναφέρουμε αυτά, αφού ο Φόντα είχε παίξει μέχρι τότε σε 44 ταινίες! Όλες τους μεγάλες επιτυχίες και όλες ποιοτικότατες! Γενικά, οι επιλογές του ηθοποιού, ήταν από τις καλύτερες όλων των συναδέλφων του. Πρόσεχε πάρα πολύ τα σενάρια που έπαιρνε και δεν έκλεινε συμφωνίες για να βγάλει χρήματα. Γι` αυτό και αρνήθηκε μεγάλους και εμπορικούς ρόλους, αλλά έκανε απίστευτη καριέρα. Η συμπρωταγωνίστρια του στο “Wrong Man”, η Vera Miles, είχε συμμετάσχει στο φοβερό γουέστερν The Searchers, ενώ μετά συνεργάστηκε με τον Χίτσκοκ στο περίφημο Psycho(έπαιξε και στο Psycho II). Πολύ επιτυχημένη και η δική της καριέρα, στην διάρκεια της οποίας θα την θυμάστε οι φίλοι των γουέστερν και στο The Man Who Shot Liberty Valance, δίπλα στον Τζέημς Στιούαρτ, όπου έχει μια πάρα πολύ δυνατή παρουσία.Το καστ του “Wrong Man”, συμπληρώνουν οι εξαίρετοι καρατερίστες Anthony Quayle και Harold Stone.

Όταν σας έλεγα πριν για εφιάλτη, δεν ήταν μια λέξη για να κάνει εντυπωσιακό το κείμενο στα μάτια σας! Πάρτε λοιπόν μια γεύση… Ο Φόντα, ένας μουσικός σε τζαζ κλαμπ, με πενιχρά έσοδα(η τέχνη δεν γεμίζει στομάχια, όπως ξέρετε!), χρειάζεται χρήματα για την οδοντιατρική περίθαλψη της γυναίκας του. Έχει την φαεινή έμπνευση λοιπόν, να απευθυνθεί στο ασφαλιστικό γραφείο και να ζητήσει δανεικά. Είναι όμως αυτό που λέμε «λάθος στιγμή – σε λάθος μέρος»! Την ώρα που εισέρχεται στο γραφείο, γίνεται ληστεία! Κι ενώ μέχρι εδώ σας φαίνεται …κάπου το έχω  ξανακούσει, για δείτε και πιο κάτω… Μέσα στην αναμπουμπούλα, οι παρευρισκόμενοι τον αναγνωρίζουν σαν τον ληστή, όταν έρχεται η αστυνομία και δεν φτάνει αυτό, αλλά όταν έρχεται η στιγμή να γράψει ένα σημείωμα, που του ζητούν οι ντετέκτιβ για να πιστοποιήσουν τον γραφικό του χαρακτήρα, κάνει ένα ορθρογραφικό λάθος, το ίδιο ακριβώς με τον ληστή! Άντε τώρα, να τους πείσεις ότι δεν είσαι ελέφαντας! Ο Φόντα μπαίνει πίσω από τις μπάρες και ο ληστής αλωνίζει ελεύθερος! Ο δικηγόρος του ξεκινάει μια υπεράνθρωπη προσπάθεια, προκειμένου να αποδείξει την αθωότητα του πελάτη του, αλλά …δείτε το φιλμ για να μη σας τα λέω όλα εγώ!

Για τον Ελληνικό τίτλο του φιλμ, νομίζω ότι τα λέει όλα μόνος του και δεν χρειάζεται να διαβάσει κανείς ούτε περίληψη!!! Απίστευτη μεταφραστική μανία, να κάνουμε τους τίτλους να μας εξιστορούν την ταινία και φυσικά να τους αλλάζουμε τα φώτα!

Το αυθεντικό trailer της ταινίας.

Το πρελούδιο του Bernard Hermann για την ταινία.

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης, σε μια συνέντευξη – χείμαρος, από το 1964!

Η απόδειξη περί κυρίαρχου του σασπένς, επί σκηνής…

Κι αν θέλετε να δείτε ολόκληρες φιλμ νουάρ δημιουργίες, απλά αναζητήστε τες εδώ!

 

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Απριλίου 3, 2012, in 13 Εγκλήματα Ζητούν Δολοφόνο, 1956, Alfred Hitchcock, Bernard Herrmann, Classic Films, Film Noir, Henry Fonda, Άλφρεντ Χίτσκοκ, Βέρα Μάιλς, Κινηματογράφος, Κλασσικές Ταινίες, Μπέρναρντ Χέρμαν, Φιλμ Νουάρ, Χένρυ Φόντα, The Wrong Man, Vera Miles, Warner Bros and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 σχόλια.

  1. Επειδή γράφε-γράφε επαναλαμβανόμαστε ότι μιλάμε για ταινιάρες, περιμένω σχολιασμό από τους λοιπούς θιασώτες για να σώσουν την κατάσταση.

    Μου αρέσει!

  2. Wonderful movie stills! I, too, am a big film noir fan. Well done!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: