ΚΛΑΣΣΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ – TOUCH OF EVIL(1958)

Ακόμη ένα αριστουργηματικό φιλμ, δια χειρός Orson Welles! Ο χαρισματικός κινηματογραφιστής και ηθοποιός, που πραγματικά έκανε άνω – κάτω το Χόλλυγουντ με τις ταινίες του και δημιούργησε σχολή, μας δίνει αυτή τη φορά ένα υποδειγματικό φιλμ νουάρ. Θα μπορούσαμε και να το αποκαλέσουμε σαν εγχειρίδιο κινηματογράφησης, όπως και σαν ένα από τα κορυφαία φιλμ του είδους που γυρίστηκαν ποτέ! Τίποτα δεν είναι υπερβολή, απ` όσα διαβάζετε. Η δημιουργία αυτή του Welles, έχει καταγραφεί σαν ότι πιο καινοτόμο επιχειρήθηκε ποτέ σ` αυτό το είδος ταινιών. Ο σκηνοθέτης – το τρομερό παιδί του Αμερικάνικου σινεμά – επαναπροσδιορίζει το φιλμ νουάρ, βγάζοντας το από τα εμπορικού τύπου στεγανά και δίνοντας μορφή στις εφιαλτικές αφηγήσεις με έναν μοναδικό τρόπο. Δεν έχετε δει τίποτα παρόμοιο, σας διαβεβαιώνω! Βέβαια, το αποτέλεσμα εκείνων των χρόνων, τον οδήγησε ένα βήμα από την κατάθλιψη! Διαβάστε πιο κάτω, θαυμάστε την «στήριξη» των στούντιο και την «εμπιστοσύνη» στους δημιουργούς και θα καταλάβετε περισσότερα, για το πώς το Χόλλυγουντ ξέρει να φοβίζει τα «κακά» παιδιά, σα μπαμπούλας…

Το έχω πει κατ` επανάληψη. Άνθρωποι σαν τον Orson Welles δεν επέδρασαν απλά καταλυτικά, επάνω σε όσα σήμερα βλέπουμε, σε δύσκολους καιρούς και με ρίσκο την καριέρα τους, αλλά αποτελούν επιτομή της τέχνης του κινηματογράφου, κυριολεκτικά! Δίχως το έργο τους, θα ήταν όλα πολύ διαφορετικά και σίγουρα πολύ πιο κοντά στα στερεότυπα που επιχειρεί να επιβάλει εδώ και 5-6 δεκαετίες, η βιομηχανία του θεάματος. Έδωσαν πολλά και κάποιοι εξ αυτών, έχασαν σχεδόν τα πάντα… Ο Welles δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία, αφού αναγνωρίστηκε η δουλειά του όταν ακόμη ήταν εν ζωή. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αντιμετώπισε τεράστια προβλήματα, προκειμένου να βγάλει προς τα έξω τη δουλειά του, παρά το γεγονός ότι ήταν εκείνα τα χρόνια ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο.

Πάμε στα του φιλμ. Κατ` αρχάς ο Welles αντιμετώπισε την δυσπιστία των Universal Studios, που παρά το γεγονός ότι χρηματοδότησαν με 829 χιλιάδες δολάρια το project, ήταν επιφυλακτικοί ως προς τον τρόπο που επιλέχθηκαν τα πλάνα, αλλά και γενικότερα για το ωμό ύφος, που οδηγούσε πέρα από τα κλισέ και τα όμορφα πρόσωπα, σε μάλλον βρώμικες καταστάσεις και πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Ο ρεαλισμός λοιπόν αυτός του σκηνοθέτη, ήταν και το μεγαλύτερο αγκάθι για να προβληθεί αυτούσια η δημιουργία του. Η Universal δεν ήθελε να βγει κάτι τέτοιο προς τα έξω, με τόσο σκληρές εικόνες και τόσο προχωρημένο σαν δομή. Ήθελε κάτι πιο εύπεπτο. Γι` αυτό και κατακρεούργησε την αρχική κόπια, βγάζοντας την στις αίθουσες με μόλις 75 από τα 118 λεπτά της(λίγο μετά τα παρακάλια του Welles, βγήκε χατιρικώς και σε εκδοχή 95 λεπτών!), κάνοντας ένα μοντάζ – σφαγείο! Ο Welles έγραψε ένα γράμμα συγκινητικό στην εταιρεία, 58 σελίδων παρακαλώ, όπου ζητούσε να αφήσουν την ταινία να προβληθεί όπως γυρίστηκε. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω… Ή αν προτιμάτε, στου κουφού την πόρτα, ούτε ο κινηματογραφικός …ταχυδρόμος δε χτυπάει!

Το 1998, ο Rick Schmidlin πήρε την αρχική, αυθεντική μορφή του φιλμ, το οποίο είχε πετσοκόψει ο συνάδελφος του παραγωγός Albert Zugsmith, για να επανορθώσει 40 χρόνια μετά την αρχική σφαγή! Αυτή την στιγμή στα dvd club, θα βρείτε το “Touch of Evil” στην κανονική διάρκεια του, των 118 λεπτών. Να πούμε ότι το φιλμ είναι μεταφορά στην μεγάλη οθόνη του ομώνυμου βιβλίου του Whit Masterson , σε σενάριο του σκηνοθέτη. Πάμε και στο καστ. Το πώς καταφέρνει και παντρεύει ο Welles επί σκηνής αυτά τα πρόσωπα, μόνον αυτός θα μπορούσε να το κάνει και δυστυχώς την συνταγή την πήρε μαζί του! Charlton Heston, Janet Leigh, Marlene Dietrich, Akim Tamiroff, Zsa Zsa Gabor, Keenan Wynn, Joseph Cotten και Dennis Weaver, μαζί φυσικά με τον ίδιο τον σκηνοθέτη – σεναριογράφο, ο οποίος εδώ είναι εκπληκτικός! Η ερμηνεία του είναι μια από τις κορυφαίες που είδαμε απί σκηνής, στην διάρκεια των δεκαετιών 1950 – 1960! Όσα και να σας πω, αν δεν δείτε την ταινία δεν μπορείτε καν να φανταστείτε τις δυσκολίες του ρόλου του και τον τρόπο που ενσαρκώνει μια καταραμένη κυριολεκτικά φιγούρα!!! Σε κάθε εργαστήριο – σχολή ηθοποιών, ο συγκεκριμένος ρόλος είναι μέσα στην εξεταστική ύλη, αν αυτό σας λέει κάτι!

Για να είμαστε όμως δίκαιοι, δεν υπάρχει ούτε ένας ηθοποιός από το καστ της ταινίας, που να υστέρησε. Ο Heston είναι ιδανικός στον ρόλο του αδέκαστου εισαγγελέα, που θυσιάζει ακόμη και την οικογενειακή του ζωή(όπως και την ίδια του τη γυναίκα), προκειμένου να επιτύχει σε μια δύσκολη υπόθεση, αλλά και για να μην γεννήσει την παραμικρή υποψία για το άτομο του. Είναι δύσκολος ο ρόλος του και πολύ απαιτητικός. Κόντρα σε ότι είχε παίξει μέχρι τότε. Από εκεί κι έπειτα, ο Welles παίρνει το δυσκολότερο κομμάτι, αυτό του σάπιου, αλκοολικού και χαμένου στο σκοτάδι αστυνομικού, που περνάει στην αντίπερα όχθη, γράφοντας ακόμη μια λερωμένη με αίμα σελίδα στο βιογραφικό του. Η Leigh είναι απαστράπτουσα, αλλά και δυναμική. Συγχρόνως είναι και το θύμα. Η απίστευτη Dietrich, στο ρόλο της ιδιοκτήτριας του καταγωγίου, που συχνάζει ο Welles, ειδικά στα κοντινά πλάνα, είναι αυτό που λέμε ένα πρόσωπο – μια ταινία! Όσο για τους  Akim Tamiroff, Zsa Zsa Gabor, Joseph Cotten, βρίσκονται στις καλύτερες στιγμές της καριέρας τους!

Για την μουσική επένδυση, δεν υπάρχει περίπτωση να μην σας αποσπάσει την προσοχή!, επιλέχθηκε ο μεγάλος Henry Mancini. Στην φωτογραφία δε, έχουμε τις αριστουργηματικές επιλογές του Russell Metty, που άφησαν εποχή. Μοντάζ για σεμινάριο από την ομάδα των Aaron Stell, Virgil Vogel, Walter Murch. Το “Touch of Evil” γυρίστηκε ασπρόμαυρο κατ` επιλογή του σκηνοθέτη, αφού ήθελε να δέσει τις σκιές και το ντελίριο των σκηνικών, με τις ερμηνείες των ηθοποιών του, αποδίδοντας πιστά το κλίμα ενός νουάρ. Κάνοντας το όσο σκοτεινό χρειάζεται ,για να τσιτώσει τα νεύρα των θεατών! Δεν σ` αφήνει δευτερόλεπτο με το ρυθμό του! Η ταινία μας μεταφέρει στην δεκαετία του`40, όπου στα σύνορα Μεξικού και Αμερικής γίνονται μια σειρά βρώμικες υποθέσεις, που συνδέονται μεταξύ τους σαν συγκοινωνούντα δοχεία και που κάπου πάνω τους, έχουν όλες το όνομα ενός αστυνομικού θρύλου της πόλης. Εκεί ανάμεσα, μπλέκει και ο Heston, που έχει πάει για γαμήλιο ταξίδι με την σύζυγο του, η οποία γίνεται το επίκεντρο μιας φιλονικίας διαρκείας, μεταξύ του νεαρού και επιτυχημένου εισαγγελέα και των μαφιόζων της περιοχής. Δεν ωφελεί να σας λέω επιπλέον κουβέντες, ειδικά για μια τέτοια ταινία. Την προτείνω ανεπιφύλακτα, σε όσους αγαπούν την τέχνη του κινηματογράφου. Μια ταινία – φετίχ για τους σινεφίλ!

Πολλά επιπλέον στοιχεία θα βρείτε παρακάτω.

http://en.wikipedia.org/wiki/Touch_of_Evil

Το αυθεντικό trailer της ταινίας.

Η εναρκτήρια σκηνή του φιλμ.

Ο Orson Welles συναντάει την MarleneDietrich…

Η πρώτη εμφάνιση του Welles στην ταινία. Προσέξετε τον καλά, γιατί αν δεν σας έλεγα ότι είναι αυτός, δεν θα τον γνωρίζατε!!!

Το ντοκιμαντέρ του restoration του 1998, σε τμήματα, ξεκινάει από εδώ. Είναι εξαιρετικό και θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε πολλά από όσαν συνέβησαν στα στούντιο της Universal το `55…

Αν γράψετε τον τίτλο της ταινίας στο you tube, θα ανακαλύψετε ότι υπήρχε και ολόκληρη, διαθέσιμη για δωρεάν παρακολούθηση, αλλά λόγω πνευματικών δικαιωμάτων τα links καταργήθηκαν.

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on Μαρτίου 26, 2012, in 1959, Akim Tamirof, Charlton Heston, Classic Films, Henry Mancini, History of Cinema, Όρσον Ουέλς, Η Ιστορία του Σινεμά, Κινηματογράφος, Κλασσικές Ταινίες, Τσάρλτον Ήστον, Τζόζεφ Κότεν, Φιλμ Νουάρ, Janet Leigh, Joseph Cotten, Marlene Dietrich, Orson Welles, Touch of Evil, Uncategorized, Universal Pictures, Zsa Zsa Gabor and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 σχόλια.

  1. Είδες ο μπαγάσας τι ετοίμαζε!
    Αν υπήρχε ένας τέτοιος στον Αμερικανικό κινημοτογράφο του σήμερα ποιος ξέρει τι θα βλέπαμε σήμερα!

    Μου αρέσει!

    • Καλά, δεν υπήρχε ο Ουέλς! Μιλάμε για το τρομερό παιδί του Αμερικάνικου σινεμά! Έρχεται και το «Πολίτης Κέην» προσεχώς στο Cine Oasis. Ίσως η κορυφαία δημιουργία του και μια από τις σημαντικότερες(5-6), ταινίες όλων των εποχών.

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: