THE WILD BUNCH(1969)

 

THE WILD BUNCH(1969) 22/5/2011

 

Συντάκτης corto

 

 

 

Πέσαμε στα «σκληρά» τώρα! Βίαιο και καταιγιστικό σε ρυθμό γουέστερν, από εκείνα που είδαν οι Ιταλοί και «ξεπατίκωσαν» που λέγαμε μικροί, για να δώσουν την δική τους εκδοχή στο είδος. Βέβαια ο Leone είχε βγάλει το πιστολίδι και τη λάσπη στους δρόμους κάνα – δύο χρόνια πριν, αλλά μόλις είδε την ταινιάρα αυτή του Sam Peckinpah κούνησε το κεφάλι με νόημα. Έκαστος στο είδος του κι οι Αμερικάνοι στα γουέστερν κύριοι! Δεν υποτιμάμε την συνεισφορά των Ιταλών, αλλά αν τσεκάρετε τα 10-20 καλύτερα γουέστερν όλων των εποχών, παραπάνω από 2-3 Ιταλικά δεν θα βρείτε και αυτό λέει αρκετά. Μεγάλη, σπουδαία, εμπνευσμένη, καταπληκτική και δεν ξέρω εγώ πόσους τέτοιους χαρακτηρισμούς είδε ο σκηνοθέτης, τυπωμένους σε περιοδικά από κριτικούς κινηματογράφου, που είδαν το φιλμ και έμειναν …κόκκαλο! Ο γέρο – Peckinpah έκανε ματ στην παρτίδα των μεγάλων συναδέλφων του, κάνοντας πράξη μια ιδέα αρκετών χρόνων πριν, όταν τον είχε εντυπωσιάσει η ιστορία των Walon Green και Roy N. Sickner. Έκτοτε έβλεπε αποκλειστικά και μόνο καουμπόικα όνειρα! Το`69 η Warner Bros και ο παραγωγός Phil Feldman «τσόνταραν» τα δολάρια που έλειπαν για να γυριστεί το σενάριο του σκηνοθέτη και του Walon Green, κι ευτυχώς που έπραξαν έτσι, γιατί αλλιώς το γουέστερν σαν είδος θα έχανε μια ταινία – αναφοράς! Όχι σημείο – αναφοράς! Ταινία – αναφοράς! Πως λέμε δίσκος – αναφοράς, όπου είναι καλύτερα επεξεργασμένος ηχητικά, με πιο πολύ βινύλιο στα αυλάκια(όχι τσιγκουνιές με ανακυκλωμένα!); Αυτό ακριβώς έχουμε και εδώ. Μια ταινία που γκρεμίζει τον γλυκανάλατο, γλαφυρό, τραγουδιάρικο, αγαπησιάρικο, «έχω το ράντσο μου και την κοπελιά μου και όλα θα πάνε καλά», μύθο των `50ς και λιγάκι από τα `60ς τρόπο απεικόνισης της Άγριας Δύσης, μέσα από τον κινηματογραφικό φακό. Την κάνει πράγματι Άγρια την Δύση ο Peckinpah, με έναν σούπερ – ρεαλισμό και ολίγον από υπερβολή, 20-30 κιβώτια σφαίρες, καμιά 35αριά νεκρούς παραπάνω κλπ Και καλά κάνει, γιατί ήταν κι ώρα να δούμε την αξυρισιά, τη βρωμιά, τη βία και την πραγματική εικόνα του Φαρ Ουέστ, κάποια στιγμή!

 

 

Η πλάκα είναι ότι για να φτάσει σ` αυτό το αποτέλεσμα, παίρνει μαζί του μια πλειάδα έμπειρων και λιγουλάκι συντηρητικών ηθοποιών, εκπρόσωπων μιας φιλοσοφίας άλλης γενιάς, για να τους κάνει αγνώριστους! Δεν είναι κουβέντες αυτές για να γεμίσω το κείμενο με αράδες. Ο William Holden σε τέτοιου ύφους ταινία δεν είχε ξαναπαίξει στην ζωή του! Είχε ξεκινήσει με ρομαντικές κομεντί, για να στραφεί σε δυναμικούς ρόλους στην συνέχεια, με προτίμηση στα γουέστερν(Arizona (1940), The Man from Colorado (1948), Streets of Laredo (1949), Escape from Fort Bravo (1953), Alvarez Kelly (1966) κ. α.), αλλά όχι σε αυτό το μοτίβο όπως στην «Άγρια Συμμορία». Ο σπουδαίος αυτός ηθοποιός, είχε φτάσει στο απόγειο της καριέρας του, συμπρωταγωνιστώντας στη «Γέφυρα του ποταμού Κβάι» το `57, αλλά σε τόσο splatter – western δεν είχε φανταστεί τον εαυτό του! Εδώ ηγείται της συμμορίας του τίτλου, έχοντας δίπλα του εξίσου αιφνιδιασμένους με την μοιρασιά των ρόλων συνάδελφους, όπως οι Ernest Borgnine(κλασσική καρατερόφατσα του Χόλυγουντ, με συμμετοχές σε άπειρα γουέστερν! Τέρας εμπειρίας και υποκριτικών δυνατοτήτων! Κι εδώ ρέστα δίνει!), Robert Ryan(μμμ… αυτός κι αν ξαφνιάστηκε με τον ρόλο του!), Warren Oates(για να συμπληρώνει τα καστ, αλλά μεγάλος ηθοποιός της γενιάς του), Ben Johnson(σκληρός όσο κι ο Borgnine!). Από εκεί κι έπειτα, ανάμεσα από σφαίρες που πέφτουν σα χαλάζι, βλέπουμε και τις φάτσες των Edmond O’Brien, Strother Martin, Bo Hopkins(μετά από εδώ θα κάνει τον κάντρυ – γυρολόγο, αλλά με επιτυχία. Μην τον μπερδεύετε με τον Άγγλο χοντρούλη Bo Hoskins, της «Μόνα Λίζα»!), Jaime Sánchez και πολλών ακόμα. Πολύ καλή η μουσική επένδυση του Jerry Fielding, εξίσου καλή και προσεκτική η φωτογραφία του Lucien Ballard. Ο Lou Lombardo είναι στο μοντάζ. Έξη εκατομμύρια το μπάτζετ της ταινίας παρακαλώ(για το `69 που γυρίστηκε ήταν ποσό – ρεκόρ!), κι 143 λεπτά που αν βρείτε έστω κι ένα απ` αυτά πληκτικό, τότε μάλλον έχετε …θέμα με την ταχύτητα γενικώς, κι αυτό γιατί στο “Wild Bunch” δεν προλαβαίνεις να πλήξεις! Γίνονται όλα τόσο γρήγορα, που αν σηκωθείς για να φέρεις πατατάκια έχεις χάσει τα αυγά και τα πασχάλια! Επιστρέφεις και λείπουν 3-4 χαρακτήρες από το φιλμ(είναι ξαπλωμένοι στο χώμα!). Ο σκηνοθέτης δέχτηκε επιρροές στην πλούσια παρουσία δράσης και βίας, από το Bonnie and Clyde του Arthur Penn και από το περίφημο Seven Samurai του Ιάπωνα Akira Kurosawa. Το φιλμ τελικά θα πάρει μόνο δύο Όσκαρ εκείνη την χρονιά. Αυτά της καλύτερης προσαρμογής σεναρίου, στους Walon Green, Roy N. Sickner και Sam Peckinpah, αλλά και καλύτερης μουσικής υπόκρουσης, για την δουλειά του Jerry Fielding. Δεκαετίες μετά, η Αμερικάνικη ακαδημία κινηματογράφου αναγνώρισε την προσφορά και την σημαντικότητα της ταινίας του Peckinpah, δίνοντας της την θέση 80 στην λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Κάλιο αργά παρά ποτέ. Αν αναρωτιέστε τι γίνεται και με την σχετική λίστα με τα 20 καλύτερα γουέστερν, σας πληροφορώ ότι στρογγυλοκάθεται στο 6! Στα «κουφά» και η δεύτερη κόπια που βγήκε στην Αμερική το`69, με 10 λεπτά λιγότερα! Η λογοκρισία μάλλον λειτουργεί διαχρονικά και αναδρομικά! Το ίδιο και ο καλλιτεχνικός πουριτανισμός. Στα της υπόθεσης δεν έχω να πω πολλά και δεν χρειάζονται. Είναι τα έργα και ημέρες μιας συμμορίας, δοσμένα απλά μοναδικά από τον σκηνοθέτη, με πάρα πολύ καλές ερμηνείες από τους ηθοποιούς. Δεν υπάρχουν μηνύματα εδώ και οι αναλύσεις είναι κουραστικές  πολυλογίες. Υπάρχουν αξέχαστες πραγματικά σκηνές, απ` αυτές που σου μένουν για πάντα! Ειδικά το φινάλε, είναι αριστούργημα!  Βάλτε την να παίζει και ξεχάστε τις καθημερινές αγχωτικές καταστάσεις για δυόμιση ώρες. Δεν θέλω να σας επηρεάσω, αλλά κοντεύω να μάθω απ` έξω τους διαλόγους! Τον λόγο τον φαντάζεστε…

 

Γιώργος Κοσκινάς

 

ΤΟ TRAILER ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

 

 

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΣΚΗΝΕΣ ΤΟΥ ΦΙΛΜ

 

 

ΠΙΣΤΟΛΙΔΙ!

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: