HAMMER FILMS – Ο ΤΡΟΜΟΣ ΠΟΥ ΗΡΘΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ

HAMMER FILMS – Ο ΤΡΟΜΟΣ ΠΟΥ ΗΡΘΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ

Όλα ξεκίνησαν στα χρόνια της δεκαετίας του `70, όταν οι Πέμπτες της ΕΡΤ 1 ήταν γεμάτες τρόμο και ανεξήγητο! Για μας που τότε ήμασταν πιτσιρικάδες, ήταν από πολύ δύσκολο έως εντελώς απαγορευμένο, να εντρυφήσουμε στην κινηματογραφικής προέλευσης φρίκη και το απόκοσμο των στούντιο. Ευτυχώς δεν μείναμε για πάντα μαθητές του Δημοτικού και ακόμη καλύτερα για μας, η κρατική τηλεόραση συνέχισε να επενδύει σε εκείνες τις παραγωγές για πολλά χρόνια ακόμη, οπότε κάποια στιγμή έφτασε και η σειρά μας, για να διεισδύσουμε στον κόσμο της μεγάλης ανατριχίλας, που εκτός της τηλεόρασης πέρασε μέσα κι απ` τα καλοκαίρια μας, στις επαναλήψεις των θερινών σινεμά. Απ` όλα εκείνα τα φιλμ, ξεχώριζαν οι εμφανίσεις του αιμοδιψή και αιώνια καταραμένου κόμη Δράκουλα, που με την μπέρτα του και τις μεταμορφώσεις σε νυχτερίδα, τρομοκρατούσε χωριά και πόλεις, σκοτώνοντας τα ανυποψίαστα θύματα του. Κραυγές ανείπωτου τρόμου, σκαρφάλωναν στα βουνά και τα σκοτεινά δωμάτια, όταν έρχονταν η στιγμή για να βγει απ` τον τάφο του, διψώντας για ανθρώπινο αίμα! Υποβλητικές μουσικές, πλάνα με φυσικό φώς(πολλές φορές αυτό των κεριών), ολόγιομα φεγγάρια, πύργοι μεσαιωνικής κατασκευής, αθώοι χωρικοί πανικόβλητοι να προσπαθούν να ξεφύγουν και κάπου εκεί, όταν όλα έδειχναν μάταια και η ελπίδα άχνιζε επικίνδυνα, η λύτρωση έρχονταν στο πρόσωπο του ανθρώπου που διέθετε τον τρόπο για να δώσει ένα τέλος σε όλα αυτά. Ο κυνηγός του, με μια σειρά όπλα, σκόρδα, σταυρούς και σφήνες, έδινε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις στον τρόμο και την αγωνία! Μια συνταγή που στα μάτια μας έδειχνε μαγική, αλλά δεν ήταν τίποτε παραπάνω από απλή και δοκιμασμένη επί σειρά ετών διαδικασία ρουτίνας, για τις εταιρείες παραγωγής τέτοιων φιλμ, από τα στούντιο των οποίων βγήκαν δεκάδες παραλλαγές όλων των παραπάνω. Ίσως η πιο διάσημη απ` όλες αυτές, η Βρετανική Hammer Films, σφράγισε με το λογότυπο της μια ολόκληρη δεκαετία, αυτήν του`70, με μπροστάρη τον άρχοντα του κινηματογραφικού τρόμου, τον ένα και μοναδικό Christopher Lee, τον ηθοποιό που ενσάρκωσε με μεγαλύτερη επιτυχία, πιο πειστικά απ` όλους τους συναδέλφους του, τις περισσότερες φορές και μάλιστα σε σημείο να ταυτιστεί σαν ηθοποιός με αυτό τον ρόλο, του κόμη Δράκουλα! Μαζί τους στις περισσότερες μεταφορές επί σκηνής των περιπετειών του, ο πιο αναγνωρίσιμος στους θεατές αντίπαλος, ο επίσης Βρετανός Peter Cushing. Άλλη μια μεγάλη προσωπικότητα που σταδιοδρόμησε στα στούντιο της Hammer και άφησε πίσω του σπουδαία καριέρα, ανακαλύπτοντας μυστήρια και δολοφόνους, μπήγοντας ξύλινες σφήνες στην καρδιά του Δράκουλα, κυνηγώντας καταραμένους σε κάθε γεωγραφικό μήκος και πλάτος. Το απόλυτο αντίδοτο, στο δηλητήριο των σεναρίων με τα οποία βρέθηκε αντιμέτωπος επί σκηνής.

Peter Cushing and Christopher Lee enjoy a laugh on the set of The Gorgon. Hammer Films, 1964.

Όλα τα πιο πάνω, δεν πρέπει να βρίσκονταν εξ` αρχής στο νου του William Hinds, επιτυχημένου κωμικού του Αγγλικού θεάτρου και κινηματογράφου στην δεκαετία του `30, όταν το 1934 ίδρυσε την εταιρεία Hammer Films. Άλλωστε το μαρτυρούν και οι πρώτες του ταινίες, με τον Alex Korda πίσω απ` την σκηνοθετική καρέκλα, με τρανό παράδειγμα τα φιλμ The public life of Henry the Ninth και The secret life of Henry the VIII, που διαπραγματεύονταν πτυχές της Βασιλικής όψης της πατρίδας του. Το 1936 όμως, ήρθε μια συνεργασία που έμελε να αλλάξει τα πλάνα του Άγγλου παραγωγού και να στρέψει σε άλλο κινηματογραφικό είδος την προσοχή του. Ο αδιαφιλονίκητος άρχοντας εκείνα τα χρόνια, του τρόμου στην μεγάλη οθόνη, ο ένας και μοναδικός Bela Lugosi και η ταινία The mystery of Marie Celeste, ήταν το πρώτο λιθαράκι που μπήκε στην Hammer, προκειμένου να χτίσει τον μύθο της σαν μια από τις κορυφαίες εταιρείες παραγωγής ταινιών τρόμου. Η εποχή εκείνη σημαδεύτηκε από έναν εφιάλτη, που έμελε να ζήσουν οι άνθρωποι της εταιρείας στην πραγματικότητα και όχι σε κάποια ιστορία απ` αυτές που αφηγήθηκαν μετέπειτα. Η χρεοκοπία χτύπησε την Hammer, που αναγκάστηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα να γυρίζει ταινίες για λογαριασμό άλλων μεγαλύτερων στούντιο. Ήταν 1937. Λίγο αργότερα, ο γιός του Hinds, Albert και ο James Carreras επαναπροσδιόριζαν την αρχική ιδέα και δημιουργούσαν την εταιρεία Exclusive, με την οποία προσπάθησαν να δώσουν πνοή στο πλάνο του ιδρυτή. Το 1946, μετονόμασαν  σε Hammer Films Production την συνεργασία τους και αναλώθηκαν σε εσωτερικές παραγωγές(Αγγλικές καθαρά), με περιορισμένο budget. Σ` αυτές συγκαταλέγονται και οι Death in High Heels, The Dark Road, Crime Reporter, Dick Barton Special Agent. Η τελευταία αποτέλεσε σχετική επιτυχία και οδήγησε σε δεύτερο φιλμ με τον ίδιο ήρωα το 1947. Μέχρι τότε τα διαθέσιμα κεφάλαια επέτρεπαν στην καλύτερη περίπτωση ορισμένα πλάνα στην Αγγλική επαρχία, ή την ενοικίαση κάποιας έπαυλης. Τα εσωτερικά πλάνα, γυρίζονταν κυρίως στα Marylebone Studios. Το 1949 ήρθε η στιγμή της επιτυχίας να χτυπήσει την πόρτα των δύο συνέταιρων, με μια σειρά αξιομνημόνευτα φιλμ. Όλα τους κινούνταν σε ένα πιασάρικο κεντρικό θέμα για τους συμπατριώτες της Αγκάθα Κρίστι, το αστυνομικό. The Man in Black (1949), Room to Let (1949), Someone at the Door (1949), What The Butler Saw (1950), The Lady Craved Excitement (1950), The Black Widow, The Rossiter Case, To Have and to Hold και The Dark Light (1950). Η εταιρεία απέκτησε θαυμαστές και τα έσοδα της επέτρεψαν να αναδιοργανωθεί και να επεκταθεί, με ιδιόκτητα γραφεία και μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες. Μέχρι το 1955, οι ταινίες της Hammer θα λέγαμε ότι γυρόφερναν το θέμα με το οποίο θα έμεναν στην ιστορία της έβδομης τέχνης. Ήδη οι πρώτοι σκηνοθέτες είχαν αφήσει την Αμερική, για να δουλέψουν στα μελλοντικά σχέδια των δύο Βρετανών. Οι Robert Lippert και Terence Fisher έδωσαν από την αρχή το δικό τους στίγμα με μια σειρά ταινιών στις οποίες υπόβοσκε το μυστήριο και το ανεξήγητο και στην ουσία προετοίμαζε τους θεατές για αυτά που θα επακολουθούσαν λίγα χρόνια αργότερα. Οι ταινίες εκείνης της περιόδου, ήταν τα The Last Page , Women Without Men, Four Sided Triangle και Spaceways.

Το 1955 είναι η χρονιά της πρώτης παραγωγής που εμφανίζει όλα τα μετέπειτα χαρακτηριστικά της Hammer, αυτά που την καθιέρωσαν διεθνώς. Μια επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά του BBC, το The Quatermass Experiment, σε σκηνοθεσία Val Guest, είναι αυτό που οριοθετεί την ενασχόληση με τα φιλμ τρόμου. Ήταν τόσο μεγάλη και απροσδόκητη η επιτυχία της ταινίας, που οδήγησε σε δεύτερο μέρος, πάντα με τον ίδιο πρωταγωνιστή, τον Αμερικανό Brian Donlevy. Το 1957 θα έρθει η συνεργασία με την Αμερικάνικη Associated Artists Productions και τους δύο νεαρούς σκηνοθέτες Max J. Rosenberg και Milton Subotsky, που θα κάνουν κι αυτοί το Υπερατλαντικό ταξίδι, αναζητώντας φήμη στα Βρετανικά νησιά. Κάπου σε αυτό το σημείο χρονικά, θα γεννηθεί μια θυγατρική εταιρεία η Amicus και ένα μεγαλόπνοο σχέδιο, αυτό της μεταφοράς στην μεγάλη οθόνη για ακόμη μια φορά, του βιβλίου της Mary Shelley, Frankenstein. Η ταινία πατάει στο σενάριο του Son of Frankenstein της Universal(1939), αλλά προχωράει πολύ παραπάνω και με τον Terence Fisher να επιλέγει τον Peter Cushing για βασικό πρωταγωνιστή, βγαίνει στις αίθουσες σαν The Curse of Frankenstein.  Είναι η πρώτη έγχρωμη παραγωγή της Hammer! Ο Cushing υποδύεται τον παρανοϊκό γιατρό της νουβέλας και  ένας νεαρός Άγγλος ηθοποιός με τρομακτικό παρουσιαστικό, θα κάνει την πρώτη του εμφάνιση μέσα στο κουστούμι του τέρατος. Είναι ο Christopher Lee! Είναι η πρώτη ταινία τύπου gothic horror της εταιρείας και η απαρχή για μια σειρά άκρως επιτυχημένων φιλμ, όλων στο εν λόγω κλίμα κινούμενων. Το πείραμα έχει στεφτεί με επιτυχία και τα μπάτζετ των 5 και 6 χιλιάδων λιρών αποτελούν μακρινό παρελθόν. Στη θέση τους αρχίζουν τα πενταψήφια νούμερα με τις 65.000 για αρχή, για να μπούμε σύντομα και στα εξαψήφια! Η χρυσή πρώτη περίοδος της Hammer είναι γεγονός και ο τρόμος βρίσκει το δικό του στούντιο έκφρασης! Η μεγάλη επιτυχία της ταινίας στην οποία η Hammer οφείλει την ίδια της την συνέχεια και την κινηματογραφική πορεία, το φιλμ που αναφερθήκαμε πιο πάνω, περνάει τον Ατλαντικό και γνωρίζει τεράστια απήχηση στην Αμερική. Σκηνοθέτες όπως ο Roger Corman και εταιρείες όπως η American International Pictures, θα επενδύσουν διασκευάζοντας αυτό το σενάριο. Έναν χρόνο μετά, ολόκληρος ο πλανήτης θα μιλάει για την εταιρεία που χρεοκόπησε το 1936 ξεκινώντας με ταινίες εποχής.

  1. Η Columbia Pictures επισυνάπτει αποκλειστικό συμβόλαιο διανομής στην Αμερική, των παραγωγών της Hammer και αναλαμβάνει μεταξύ άλλων να προωθήσει και να χρηματοδοτήσει τις ταινίες της Αγγλικής εταιρείας. Σαν πρώτος καρπός αυτής της συνεργασίας, θα έρθει η συνέχεια του The Curse of Frankenstein, το The Revenge of Frankenstein. Οι Αμερικανοί τα παράτησαν σύντομα όμως, καθώς δεν πίστεψαν στο σενάριο της επόμενης ταινίας που είχαν οι Άγγλοι στα σκαριά και αφού την απέρριψαν, σταμάτησαν απότομα την συνεργασία τους. Η Seven Arts όμως(μετέπειτα Warner Brothers), είχε αντίθετη γνώμη και αποφάσισε να την χρηματοδοτήσει. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους(σκηνοθεσία πάλι του Terence Fisher), δύο γνώριμοι από την προηγούμενη χρονιά. Ο Peter Cushing είναι ο Van Helsing και ο Christopher Lee ο …κόμης Δράκουλας! Τίτλος της ταινίας, Dracula. Στην Αμερική θα τροποποιηθεί σε Horror of Dracula. Η επιτυχία της ταινίας είναι τεράστια και οι υπεύθυνοι της Columbia ακόμη τραβούν τα μαλλιά τους! Με τα χειροκροτήματα των θεατών και τις ευνοϊκές κριτικές να είναι νωπές ακόμη, οι υπεύθυνοι της Hammer ρίχνονται στα επόμενα σχέδια τους, που όμως σε πρώτη φάση δεν συμπεριλαμβάνουν την συνέχεια των ταινιών που ήδη παρήγαγαν, αλλά μια σειρά από εντελώς διαφορετικές. Προσωπικά θεωρώ ότι αυτό το διάστημα, είναι το πιο δημιουργικό για την εταιρεία και αυτό που την βοήθησε τα μέγιστα για να καθιερωθεί. The Mummy(δίδυμο Peter Cushing – Christopher Lee – κάνει τη Μούμια εδώ!), The Hound of the Baskervilles, The Invisible Man, The Phantom of the Opera , The Mummy’s Hand. Όλα γυρισμένα στα Bray Studios. To`63 ο σκηνοθέτης William Castle θα κάνει το The Old Dark House, ενώ από το 1964 και έπειτα θα έρθουν τα sequels The Evil of Frankenstein, Frankenstein Created Woman, Frankenstein Must Be Destroyed, The Horror of Frankenstein, Frankenstein and the Monster from Hell, The Brides of Dracula, Dracula: Prince of Darkness, Dracula Has Risen from the Grave, Taste the Blood of Dracula, Scars of Dracula, Dracula AD 1972, The Satanic Rites of Dracula, The Legend of the 7 Golden Vampires. Στις περιπτώσεις των φιλμ Frankenstein απλά μπορούμε να πούμε ότι αναμασήθηκε εντέχνως η αρχική ιδέα και μάλλον δεν προστέθηκαν στοιχεία που να μας οδηγήσουν να τα χαρακτηρίσουμε σαν διαχρονικά. Ήταν ταινίες που έγιναν για να εκμεταλλευτούν την επιτυχία τις πρώτης ματιάς στο θέμα και τα πήγαν αρκετά καλά, αλλά ξεχάστηκαν εύκολα. Στην περίπτωση όμως των ταινιών με ήρωα τον κόμη Δράκουλα, ήταν όλες τους εξαιρετικές παραγωγές, με τελείως διαφορετικά στοιχεία η κάθε μια τους και φυσικά τον Christopher Lee να γοητεύει επί σκηνής. Τα προβλήματα ξεκίνησαν όταν οι σχέσεις ηθοποιού και εταιρείας διαταράχτηκαν, με αποτέλεσμα κάποια στιγμή ο Lee να μην μιλάει στις ταινίες που πρωταγωνιστούσε, προσπαθώντας με αυτό τον τρόπο να αναγκάσει τους ανθρώπους της Hammer να τον αποδεσμεύσουν από το μεταξύ τους συμβόλαιο!

Στην δεκαετία του`60 η Hammer επεκτάθηκε και σε άλλες διαστάσεις τρόμου, υπογράφοντας ταινίες από ζόμπι μέχρι γυναίκες των σπηλαίων! Κι αυτή η περίοδος είναι από τις καλύτερες της επίσης. Τα The Plague of the Zombies, The Reptile, One Million Years B.C.(με την Raquel Welch), Slave Girls, When Dinosaurs Ruled the Earth, Creatures the World Forgot, Taste of Fear, Maniac, Paranoiac, Nightmare, Hysteria, Fanatic, The Nanny, Crescendo, Straight on Till Morning, Fear in the Night και πολλά ακόμη παρόμοιου τύπου φιλμ, συνέδεαν την Αγγλική εταιρεία με τις αντίστοιχες Αμερικάνικες παραγωγές  B Movies. Άλλες ταινίες εκείνης της περιόδου, με σχετική – μεγάλη επιτυχία, ήταν και οι  The Abominable Snowman of the Himalayas (1957), The Two Faces of Dr. Jekyll (1960), μια εκδοχή του βιβλίου του Robert Louis Stevenson Jekyll & Hyde, Never Take Sweets from a Stranger (1960), με τους Patrick Allen και Felix Aylmer, The Curse of the Werewolf (1961), με την πρώτη εμφάνιση του Oliver Reed, The Phantom of the Opera (1962), με τον Herbert Lom, The Gorgon (1964), She (1965), βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Rider Haggard, The Witches (1966), Quatermass and the Pit (1967) Αμερικάνικος τίτλος «Five Million Years to Earth» (1968), The Anniversary (1968), με την μεγάλη Bette Davis, The Lost Continent (1968) με τον Eric Porter και θέμα την Ατλαντίδα. Το 1968, η εταιρεία θα παρασημοφορηθεί από την Βασίλισσα Ελισάβετ για την συνεισφορά της στην τέχνη, σε μια τελετή που πήρε μέρος στα Pinewood Studios, κατά την διάρκεια των γυρισμάτων του φιλμ Dracula Has Risen from the Grave!!! Φανταστείτε τώρα σκηνικό, με την βασίλισσα να απονέμει τον εν λόγω τίτλο σε ένα φόντο τρόμου και βαμπίρ!!! Στα μέσα της δεκαετίας του`70 βγήκαν στις αίθουσες και τα The Vampire Lovers , Lust for a Vampire, Twins of Evil, Captain Kronos, Vampire Hunter, To the Devil a Daughter και το remake στο φιλμ του Hitchcock The Lady Vanishes, με τον Elliot Gould και την Cybill Shepherd, στην πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση.

Από εκεί και έπειτα, στα χρόνια που ακολούθησαν η Hammer μπήκε στο παιγνίδι των τηλεοπτικών παραγωγών και της προσπάθειας να κρατήσει το όνομα της σαν εταιρεία ζωντανό, με υποδεέστερες ταινίες, που βάδιζαν περισσότερο στα χνάρια της επανάληψης, παρά πρωτοπορούσαν. Αυτή την στιγμή η Hammer εξακολουθεί να υφίστανται και να παράγει ταινίες τρόμου, αλλά σε διαφορετικές γραμμές κινούμενη, που επιβάλλονται από την εξέλιξη της τέχνης την οποία υπηρέτησε, αλλά και τη διαφορετικότητα των ημερών που διανύουμε. Προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα, χωρίς όμως να κρατήσει κάτι από την λάμψη των δεκαετιών του`50, του`60 ή έστω του`70, οπότε και υπήρχε κίνητρο για έναν θεατή, προκειμένου να μπει σε μια σκοτεινή αίθουσα και να δει ταινία της Hammer. Τώρα, δεν είναι μόνον η υφή του κινηματογραφικού τρόμου που έχει αλλάξει, αλλά κι ο ίδιος ο θεατής… Συνεπώς, και οι ασπρόμαυρες τηλεοπτικές προβολές της Ελληνικής τηλεόρασης του`70 και του`80, απέχουν με την σειρά τους πολλά χρόνια πίσω και δεν ζουν εύκολα παρά μόνον στις μνήμες που φέρνουμε από εκείνες, ή στις πολύ καλές επιλογές της εταιρείας New Line, που έχει επανεκδώσει ένα μεγάλο μέρος των παραγωγών της Hammer και μπορείτε να τις βρείτε στα ενημερωμένα dvd club. Αν δεν απατώμαι, η συγκεκριμένη εταιρεία έχει βγάλει και Ιαπωνικές ταινίες Γκοτζίλα, αλλά και θρυλικά Αμερικάνικα B Movies του`50!

Το υλικό τόσο του συγκεκριμένου θέματος, όσο και όσων θα προστεθούν σταδιακά με την μορφή αφιερωμάτων σε αυτή την κατηγορία, θα αποτελέσει μια νέα εκδοτική μου απόπειρα, κινηματογραφικών αναμνήσεων και αναζητήσεων σινέ-πρότυπων. Τα κείμενα αυτά έχουν ήδη κατοχυρωθεί πνευματικά, συνεπώς θα επιστήσω την προσοχή σε όσους επιθυμούν να τα εντάξουν σε blog ή site, καθώς άνευ της αδείας του δημιουργού υπόκεινται σε ποινική δίωξη για καταπάτηση πνευματικής ιδιοκτησίας.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΣ HAMMER

The Abominable Snowman (1957)

The Curse of Frankenstein (1957)

Dracula (1958)

The Revenge of Frankenstein (1958)

The Man Who Could Cheat Death (1959)

The Mummy (1959)

The Brides of Dracula (1960)

The Curse of the Werewolf (1961)

Taste of Fear (1961)

The Phantom of the Opera (1962)

The Evil of Frankenstein (1964)

The Gorgon (1964)

The Curse of the Mummy’s Tomb (1964)

The Kiss of the Vampire (1964)

Nightmare (1964)

Dracula: Prince of Darkness (1966)

The Plague of the Zombies (1966)

The Reptile (1966)

Frankenstein Created Woman (1967)

The Mummy’s Shroud (1967)

Quatermass and the Pit (1967)

Dracula Has Risen from the Grave (1968)

The Devil Rides Out (1968)

Taste the Blood of Dracula (1970)

Scars of Dracula (1970)

The Vampire Lovers (1970)

Blood From The Mummy’s Tomb (1971)

Dr. Jekyll and Sister Hyde (1971)

Hands of the Ripper (1971)

Twins of Evil (1971)

Dracula AD 1972 (1972)

Fear in the Night (1972)

Vampire Circus (1972)

Frankenstein and the Monster from Hell (1974)

The Satanic Rites of Dracula (1974)

To the Devil a Daughter (1976)

ΠΗΓΕΣ

http://www.hammerfilms.com/

http://www.britishhorrorfilms.co.uk/

http://cinefantastiqueonline.com/

http://www.scaryoldfilms.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/

http://hammerposters.blogspot.com/

http://draculand.blogspot.com/

TRAILERS

THE QUATERMASS XPERIMENT

http://www.youtube.com/watch?v=rW2J61qBjeI

THE MUMMY

http://www.youtube.com/watch?v=nzelDvRug9w

THE REPTILE

http://www.youtube.com/watch?v=sOVtsl8hBCI

THE VAMPIRE LOVERS

http://www.youtube.com/watch?v=StTTfl8SU5k&feature=fvsr

COUNTNESS DRACULA

http://www.youtube.com/watch?v=f9UBmSjsX5Q

DRACULA

http://www.youtube.com/watch?v=FOgjVsam14Q

THE LOST CONDINENT

http://www.youtube.com/watch?v=oJ3oQMLMBnk

DOCTOR JECKYL & MR HYDE

http://www.youtube.com/watch?v=_D6o2ijk8ww

THE REVENGE OF FRANKESTEIN

http://www.youtube.com/watch?v=Z6aZ0dBXiKQ

THE BRIDES OF DRACULA

http://www.youtube.com/watch?v=QZ9hZNuk04w

DRACULA HAS RISEN FROM THE GRAVE

http://www.youtube.com/watch?v=I0_BVgmpxfI

Αποκλειστικά για το Cine Oasis

Γιώργος Σ. Κοσκινάς

Μάρτιος 2017

Αρέσει σε %d bloggers: